Kuva Tapani Romppainen.

Blogikirjoitus -

Rakastu kesäyöhön

Luonto on tänä vuonna vahvasti sydänyhdistyksien toiminnassa. Nyt keväällä villiinnymme keväästä mm. keräämällä luonnosta syötäviä kasveja ja osallistumalla Luonto-Liiton kevätseurantaan.

Kesäkuun 17. rakastumme kesäyöhön ja 26. elokuuta juhlimme Suomen luontoa mm. laulamalla tai kuuntelemalla kuoroja Suomen kansallispuistoissa ja syömällä yhdessä luonnossa.

Sydämen valokuva- ja tarinakilpailu ulkona vietetyistä kesäöistä palautti mieleen omiakin muistoja.

Muistelimme työtovereiden kanssa Kesäyön marssia, jolle osallistuimme useampana vuonna 2000-luvun puolivälissä. Jälkiviisaana voin todeta, että Sydämelliset-joukkueemme lähti ensimmäisellä kerralla soitellen Sotilasurheiluliiton kumppaneineen järjestämään sotilas- ja siviilijoukkueiden marssitapahtumaan.

Lähdimme reippaalla, mutta keveällä mielellä – eihän meidän siviilien tarvinnut edes kantaa selässämme kymmenen kiloa painavaa reppua. Toki etukäteen aprikoimme, jaksammeko ylipäätään kävellä 30 kilometriä yhteen menoon. Innoissamme olimme myös yöpymisestä armeijan puolijoukkueteltassa, mutta vasta paikan päällä ymmärsimme, mihin olimme ryhtyneet.

Telttakylä oli pystytetty valmiiksi. Omaa telttaa etsiessämme huomasimme polttopuukasat kentän laidoilla. Löysimme teltan, jonka keskellä nökötti kamiina, meille retkielämään tottumattomille eksoottisen näköinen pönttö. Vasta sitä ihmetellessämme tajusimme, että kesäkuun yö ei ehkä vielä olekaan kovin lämmin, joten kamiina pitäisi saada syttymään. Kauppaan emme enää ehtineet, mutta onneksi naapuriteltan yk-joukkueella oli lahjoittaa meille ylimääräinen tikkuaski.

Oma kipinämikkovuoro olikin ehkä mieleenpainuvin muisto ensimmäiseltä Kesäyön marssilta meille kaikille ja eritoten sille, joka ei raaskinut herättää seuraavaa, vaan heitteli puita kamiinaan vielä toisenkin aamuyön tunnin. Selvisimme reissusta parilla rakolla ja seuraavana kesänä osasimme pakata mukaan myös pipot ja käsineet.

Huomasin ilokseni, että Kesäyön marssi järjestetään yhä, nyt Turussa. Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi tänä vuonna marssitaan muillakin paikkakunnilla, myös Tuusulassa, jossa me olimme mukana.