Elintapojen merkitys terveydelle tunnetaan hyvin

Elintapojen merkitys terveydelle tunnetaan hyvin

Ylipaino, liian vähäinen liikunta ja liiallinen alkoholin käyttö ovat suomalaisten mielestä suurimmat uhat terveydelle, selviää Apteekkariliiton, Lääkäriliiton ja Lääketietokeskuksen Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.

Kyselyn mukaan suomalaiset pitävät erittäin tai melko suurena uhkana terveydelleen ylipainoa (86 % vastaajista), liian vähäistä liikuntaa (83 %), liiallista alkoholin käyttöä (83 %), tupakointia (76 %) ja epäterveellistä ruokavaliota (74 %).

Yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, että myös huumeet (69 %), istumatyö (58 %) ja bakteerien lisääntynyt vastustuskyky antibiooteille (56 %) ovat erittäin tai melko suuri uhka suomalaisten terveydelle.

Vähäisimpinä terveysuhkina pidetään tietotekniikan käytön leviämistä kaikille elämänalueille (31 %), AIDSia (32 %), sikainfluenssaa tappavampaa pandemiaa (33 %), rokotusvastaisuutta (38 %), ilmastonmuutosta (39 %) ja lääkeväärennöksiä (45 %).

Naiset ja yli 50-vuotiaat arvioivat lähes kaikki tutkitut tekijät keskimääräistä suuremmiksi uhkiksi terveydelle.

Tutkimuksessa haastateltiin 28.4.–18.5.2014 välisenä aikana 1 010 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,2 %.