​Esidiabeteskin rassaa sydäntä

Uutinen   •  Helmi 16, 2017 14:52 EET

Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen.

Verensokeriarvo voi jo vähänkin koholla ollessaan lisätä sydän- ja verisuonitautivaaraa. Paastoverensokerin viitearvo on terveellä ihmisellä 6.0 mmol/l. Nyt tutkijat ovat todenneet, että jo arvo 5.6 mmol/l lisää sydänriskejä.

Tutkijat analysoivat 53 aiemmin asiasta tehtyä tutkimusta. Niissä oli ollut mukana yli 1,6 miljoonaa ihmistä ja heitä seurattiin keskimäärin lähes kymmenen vuotta. Tutkijat havaitsivat, että jo vähäinenkin glukoosiaineenvaihdunnan häiriö lisäsi riskiä sairastua sydän- ja verisuonitautiin. Myös aivoverenkiertohäiriöiden sekä ennenaikaisen menehtymisen vaara lisääntyi.

Paastoveren sokeripitoisuuden ylittäessä 7.0 mmol/l puhutaan diabeteksesta. Paastoveren sokeri on heikentynyt jo arvoilla 6.1–6.9 mmol/l. Tällöin puhutaan esidiabeteksesta, joka vähitellen kehittyy usein varsinaiseksi diabetekseksi. Suomessa on nykyisin noin 350 000 diagnosoitua diabeetikkoa. Arviolta 150 000–200 000 suomalaista sairastaa diabetesta tietämättään.

Tutkimus julkaistiin British Medical Journal -lehdessä.

Kommentit (4)

Maailman sydänjärjestön puheenjohtaja professori Salim Yusuf esitteli kardiologian konferenssissa Davosissa Sveitsissä 12. helmikuuta 2017 tutkimustuloksia uudesta laajasta sydän- ja verisuonitauteihin liittyvästä PURE-tutkimuksesta, jossa on ollut mukana 150 000 henkilöä 17 eri maasta.
    Tutkimuksen mukaan hiilihydraattien syönti oli yhteydessä suurempaan riskiin sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja rasvan syönti oli yhteydessä pienempään riskiin. Rasvoista erityisesti kertatyydyttymätön rasva oli yhteydessä pienempään riskiin. Tyydyttyneellä ja monityydyttymättömällä rasvalla ei ollut yhteyttä riskiin.

- Thorleif Nordström - 2017-02-18 21:14 EET

Tähän tutkimukseen ja sen tulkintoihin perehdytään huolella ja ravitsemuksen asiantuntijat vastaavat siihen tahollaan. Tämäkään tutkimus ei kuitenkaan muuta mitään siitä, mitä valtion ravitsemusneuvottelukunta suomalaisissa ravitsemussuosituksissaan pohjoismaisiin pohjaten on linjannut. Myöskään Sydänliiton suosituksiin/opastuksiin ei ole tulossa muutoksia:

- Marja Kytömäki - 2017-02-19 10:02 EET

Ihmetyttää, miksi Suomessa edelleen pidetään kiinni tuosta aataminaikuisesta esidiabeteksen rajasta, jonka saavuttaneet muualla maailmassa todetaan jo selkeästi esidiabeetikoiksi. Mikä siinä on, että Suomessa ei haluta selvittää riskiä tarpeeksi aikaisessa vaiheessa, että käynnistettävillä toimenpiteillä olisi jotain saavutettavissakin?

"In 2003, the American Diabetes Association (ADA) Expert Committee recommended lowering the diagnostic cut-off value for impaired fasting glucose (IFG) from 6.1 mmol/l (110 mg/dl) to 5.6 mmol/l (100 mg/dl), since subjects with a FPG between 5.6 mmol/l and 6.1 mmol/l were found to have a greater risk of developing diabetes and its complications"

Aikaa olisi hyvinkin ollut tehdä edes jotain. Tämä ei tietysti ole ollut Sydänliiton asia, vaan Diabetesliiton, mutta mikä estäisi Sydänliittoa vaikka tällä siunaaman sekunnilla ottamasta käyttöön uutta suositusrajaa, koska näyttöä sen hyödyllisyydestä on sydänterveydelle. Miksi jäädä odottamaan?

- Ari - 2017-02-20 15:09 EET

Diabeteksen hoitosuositusten laatiminen on Käypä hoito -suositusten asiaa, eikä se sinänsä kuulu sen enempää Sydänliiton kuin Diabetesliitonkaan mandaatille. Molemmissa järjestöissä yhdessä Aivoliiton kanssa teemme toki Yksi elämä -terveystalkoilla kaikkemme, jotta valtimosairauksia voitaisiin ehkäistä mahdollisimman hyvin ja hoito olisi mahdollisimman hyvää ja oikea-aikaista.

- Marja Kytömäki - 2017-02-21 09:57 EET