​Eteisvärinä on vaarallisempi naiselle kuin miehelle

​Eteisvärinä on vaarallisempi naiselle kuin miehelle

Miehet ja naiset ovat hyvin eriarvoisessa asemassa yleisimmän rytmihäiriön eli eteisvärinän vaarallisuuden suhteen. Se aiheuttaa naisille selvästi suuremman riskin sairastua sydäntauteihin ja menehtyä. Tämä käy ilmi tuoreesta brittiläisestä meta-analyysistä.

Tutkijat analysoivat 50 vuoden ajalta 30 tutkimusta, joissa oli ollut mukana yhteensä lähes 4,4 miljoonaa eteisvärinästä kärsinyttä potilasta. He havaitsivat, että naiset menehtyivät miehiä useammin minkä tahansa syyn vuoksi. Naisilla oli erittäin merkitsevästi isompi riski sairastua aivoverenkiertohäiriöön ja sydämen vajaatoimintaan sekä saada sydäntapahtumia ja kuolla sydäntautiin.

Tutkijat havaitsivat, että ero miesten ja naisten välillä oli merkittävä myös herkkyysanalyysien jälkeen. Tutkijat pohtivat mahdollisia syitä näille eroille. Yksi mahdollisuus on se, että naisia lääkitään miehiä harvemmin. Tästä oletuksesta on kuitenkin saatu ristiriitaisia tuloksia. Toisaalta naiset kenties saavat lääkityksestä kuolemaan johtavia sivuvaikutuksia useammin kuin miehet. Lääkityksen aiheuttama vuotoriski voi olla naisilla yleisempää.

Pohdinnasta huolimatta sukupuolierojen syyt jäävät tässä tutkimuksessa epäselviksi. Tutkijat katsovatkin, että tarvitaan lisätutkimuksia selvittämään, mikä tai mitkä mekanismit tekevät eteisvärinän niin vaaralliseksi naisille.

Tutkimus julkaistiin British Medical Journal -lehdessä.

Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen