Herkkä hetki hermometsä. Kuva Wille Nyyssönen.

Heurekan näyttelystä jää jälki aivoihin

Heurekan Aivot narikasta! -näyttelyssä tehdään yhdessä hyvää aivoille. Näyttelystä saa vinkkejä, miten pitää huolta aivoistaan ja edistää omaa aivoterveyttään.

Näyttely on tuotettu yhteistyössä Aivoliiton Korvaamaton kovalevy -hankkeen kanssa. Korvaamaton kovalevy on osa Yksi elämä -terveystalkoita.

– Aivosairauksien kehittyminen kestää pitkään. Siksi on tärkeää, että aloitetaan jo lapsuudesta huolehtimaan arvokkaasta pääomasta, sanoi Aivoliiton järjestöpäällikkö Marika Railila näyttelyn avajaisissa. Hän iloitsi näyttelystä, joka osoittaa konkreettisesti, että aivoista huolehtiminen voi olla sekä helppoa että hauskaa.

Helsingin yliopiston kasvatustieteen professori Minna Huotilaisen mukaan aivotutkimuksen ja mittaamisen menetelmät ovat kehittyneet nopeasti. Mittaaminen on yksinkertaista, laitteet ovat pienentyneet ja tutkimusta voidaan tehdä arkisissa tilanteissa. Huotilainen näkee positiivisena myös sovellukset, joilla kuka tahansa voi mitata omia aivojaan ja saamansa tiedon avulla korjata käyttäytymistään. Tarjolla on jo sovelluksia mm. liikunnan, unen laadun ja keskittymisen tarkkailuun. Helsingin yliopistossa on havaittu, että mm. käsillä tekemisellä ja musiikin harrastamisella on vaikutusta aivojen kehitykseen.

– Tämä korostaa taito- ja taideaineiden roolia paitsi itsenäisinä oppiaineina, myös muiden asioiden oppimisen täydentäjänä eli myös välineellisessä roolissa muun oppimisen tukena.

Heurekan näyttely koostuu erilaisista aivoja haastavista peleistä ja tehtävistä, joita ratkotaan yhdessä 2–5 hengen ryhmissä. Yhdessä tekeminen ja vuorovaikutus toisten ihmisten kanssa on aivojen kehitykselle erityisen tärkeää. Ryhmä ottaa näyttelyyn mennessään narikasta mukaan kannettavat aivot, jotka toimivat avaimena näyttelykohteisiin ja muuttuvat näyttelykäynnin kuluessa.

– Näyttelyn tavoitteena on kertoa, että aivot muovautuvat ja oppivat läpi elämän, ja että jokainen voi vaikuttaa aivojensa hyvinvointiin omalla toiminnallaan. Toivomme myös, että näyttelykäynti itsessään saa kävijät tekemään aivoille hyviä asioita ja että näyttelykokemus tuottaa mielihyvää, ja sitä kautta tukee aivojen hyvinvointia, kertoo näyttelyn projektipäällikkö Heidi Rosenström.

Näyttely on avoinna 13.10.2018 alkaen aina vuoteen 2020 asti.