​Kilot vaarallisempia vyötäröllä kuin takamuksessa

​Kilot vaarallisempia vyötäröllä kuin takamuksessa

Vyötärölihavuus on tuoreen tutkimuksen mukaan vaarallisempaa kuin varsinainen ylipaino. Vaikka vaaka näyttäisi, että paino on normaali, mutta vyötäröllä on liikaa ympärystä, ihmisen menehtymisriski on jopa suurempi kuin vaa´an mukaan lihavilla.

Tutkimuksessa oli mukana yli 15 000 miestä ja naista, joiden ikä oli 18–90 vuotta. Tutkijat havaitsivat, että painoindeksiltään normaalipainoisten, mutta vyötäröltään lihavien menehtymisriski oli kaksinkertainen verrattuna normaalipainoisiin ja vyötäröltään hoikkiin. Riski oli myös suurempi kuin pelkän painoindeksin mukaan lihavien tai ylipainoisten.

Vyötärölihavuus oli vaaraksi etenkin miehille. Vyötärölihavien naisten menehtymisriski oli 30–50 prosenttia suurempi kuin hoikkavyötäröisten kanssasisarien.

Paino lasketaan normaaliksi, kun painoindeksi on 18,5–25. Vyötärönympäryksen pitäisi naisilla olla alle 90 senttiä ja miehillä alle 100 senttiä. Vyötärölihavuus tunnetaan myös nimillä keskivartalolihavuus ja omenalihavuus. Se kielii siitä, että vatsaontelossa on liikaa terveydelle vaarallista rasvaa.

Tutkimus julkaistiin Annals of Internal Medicine -lehdessä.