– Hiljaisen tulehduksen vähentyminen pienentää sydän- ja verisuonitautien ja monien muidenkin sairauksien riskiä. kertoi Iiris Hovatta. Kuva Anssi Sovijärvi.

​Mindfulness vähentää hiljaista tulehdusta ja stressiä

Mindfulness-harjoittelu vähentää hiljaista tulehdusta, kertoi apulaisprofessori Iiris Hovatta Helsingin sydänkuntoutuksen yleisötilaisuudessa Meilahden sairaalassa 12.9. Hän kertoi stressinhallinnassa yleisesti käytetyn mindfulness-menetelmän vaikutuksista aivoihin ja verenkiertoelimistöön.

– Hiljaisen tulehduksen vähentyminen pienentää sydän- ja verisuonitautien ja monien muidenkin sairauksien riskiä. Mindfulness pienentää sydänsairauksien riskiä myös laskemalla stressihormonitasoa ja alentamalla verenpainetta ja sydämen lyöntitaajuutta. Nämä muutokset liittyvät sympaattisen hermoston aktiivisuustason pienentymiseen.

Iiris Hovatta kertoi, että mindfulness-harjoittelun aikaansaamat muutokset vähentävät psyykkistä ahdistusta, masennusta ja stressioireita sekä parantavat tunteiden hallintaa lisäämällä etuaivokuoren ja hippokampuksen aktiviteettia ja hiljentämällä mantelitumaketta.

Helsingin sydänkuntoutus ry on jo pitkään järjestänyt ohjattua mindfulness-harjoittelua (sydänmindfulness, SMF) Helsingissä. Sydänliitto on alkanut perehdyttää mindfulness-ohjaajia sydänmindfulnessiin. Tänä syksynä sydänmindfulness-kurssi on alkanut myös Tampereen sydänyhdistyksen järjestämänä.