Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen.

​Nuorena sairastettu syöpä moninkertaistaa sydänriskin

Alle 20-vuotiaana syöpään sairastuneiden riski menehtyä myöhemmin sydän- ja verisuonitauteihin on jopa nelinkertainen terveisiin verrattuna. Sydänkuolemat selittyvät pitkälti säde- ja muilla syöpähoidoilla. Tuoreet tutkimustulokset tulevat Englannista.

Tutkimuksessa oli mukana yli 200 000 potilasta Englannista ja Walesista, jotka olivat sairastuneet syöpään 15–39-vuotiaina, mutta eläneet vähintään viisi vuotta sairastumisensa jälkeen. Seurannan aikana yli 2 000 potilasta menehtyi sydän- ja verisuonitautiin.

Tutkijat havaitsivat, että sekä sairastuminen että menehtyminen sydän- ja verisuonitauteihin oli sitä todennäköisempää, mitä nuorempana oli syöpään sairastunut. Etenkin Hodgkinin lymfooma ja akuutti myelooinen leukemia lisäsivät sydänkuoleman todennäköisyyttä. Suuri osa sydänkuolemista johtui iskeemisistä sydänsairauksista, läppävioista tai sydänlihassairaudesta.

Sydänkuoleman vaara oli suurin niillä, jotka olivat sairastuneet syöpään 15–19-vuotiaina, mutta terveisiin verrattuna riski oli suurentunut myös niillä, jotka olivat sairastuneet lähempänä 40-vuotispäiväänsä.

Tutkimus julkaistiin Circulation-lehdessä.