​Pureksitaan pähkinöitä

​Pureksitaan pähkinöitä

Pähkinät ovat yksinkertainen ja halpa keino edistää sydänterveyttä. Tuoreen tutkimuksen mukaan säännöllinen pähkinöiden syönti viivästyttää sydänkuolemia ja muutakin kuolleisuutta. Syöpäkuolleisuuteen pähkinät eivät kuitenkin näy vaikuttavan.

Tutkimuksissa oli mukana yhteensä yli 200 000 kiinalaista ja Yhdysvaltojen afrikkalaisperäistä asukasta, joiden tulotaso oli alhainen. Heidän pähkinänkulutuksensa kartoitettiin kyselyllä. Yli puolet ilmoitti syövänsä etupäässä maapähkinöitä. Seuranta-aika oli 5–12 vuotta. Tänä aikana runsaat 14 000 osallistujaa menehtyi.

Tutkijat havaitsivat, että runsaasti ja säännöllisesti pähkinöitä syöneet säästyivät hengissä selvästi todennäköisemmin kuin ne, jotka söivät pähkinöitä hyvin niukasti tai eivät ollenkaan. Tulos näytti pätevän yhtä hyvin miehiin kuin naisiinkin sekä tumma- ja valkoihoisiin.

Pähkinöiden terveysvaikutukset on todennettu aiemminkin, mutta nämä tutkimukset on tehty etupäässä varakkaiden eurooppalaisten keskuudessa. Nyt tutkittu väestö oli vähävaraista.

Tutkimus julkaistiin JAMA Internal Medicine -lehdessä.