Sydänperäisen äkkikuoleman vaara seulontoihin

Sydänperäisen äkkikuoleman vaara seulontoihin

Tavallisiin joukkotarkastuksiin voidaan helposti ja edullisesti liittää seulonta, jolla kartoitettaisiin äkillisen sydänkuoleman vaara nuorilla. Tähän tulokseen ovat päätyneet brittitutkijat.

Nuorten äkilliset sydänkuolemat on liitetty yleensä huippu-urheilijoihin. Tavallisesti taustalla on peritty sydänlihassairaus tai rytmihäiriö. Tosiasiassa vain pieni osa äkilliseen sydänkuolemaan menehtyneistä nuorista on kilpaurheilijoita. Tämän vuoksi brittitutkijat selvittivät joukkoseulonnan mahdollisuutta nuorten keskuudessa.

Tutkimuksessa oli mukana 12 000 iältään 18–35-vuotiasta nuorta. Heistä vain 13 prosenttia osallistui eliittiurheiluun. Kaikille tehtiin terveyskysely, 12-kytkentäinen EKG ja kaikki keskustelivat kardiologin kanssa. Ne, joilla oli poikkeavuutta sydämen sähkökäyrässä, ohjattiin jatkotutkimuksiin. Seulonnan kustannus oli noin 42 euroa nuorta kohden.

Lähes joka kymmenes seulotuista nuorista ohjattiin edelleen sydämen kaikututkimukseen. Jatkoseurannassa oli mukana vajaat 200 nuorta. Näistä 16 prosentilla paljastui erilaisia äkillisen sydänkuoleman riskitekijöitä kuten sydämen johtumishäiriö eli sydänkatkos, rytmihäiriö tai sydänlihassairaus.

Tutkijoiden mukaan näistä syistä aiheutuu Britanniassa viikoittain 15 sydänperäistä äkkikuolemaa. Joukkoseulonnalla moni kuolema voitaisiin estää. Tutkijat korostavat, että suuressa osassa kehittyneitä maita joukkoseulonta voitaisiin toteuttaa yhtä helposti kuin rokotusohjelmat.

Tutkimus julkistettiin EuroPrevent-kongressissa Hollannissa.