Skip to main content

Tulehduskipulääke voi altistaa eteisvärinälle

Uutinen   •   Touko 30, 2014 16:25 EEST

Tulehduskipulääkkeitä käyttävät eläkeläiset saattavat olla muita suuremmassa riskissä sairastua yleiseen sydämen rytmihäiriöön eli eteisvärinään. Hollantilaistutkimuksessa oli mukana yli 8 400 hollantilaista, joiden keski-ikä oli tutkimuksen alkaessa 68,5 vuotta. Kenelläkään ei ollut eteisvärinää.

Tutkittavia seurattiin lähes 13 vuotta. Tänä aikana vajaat 860 potilasta sairastui eteisvärinään. Tutkijat vertasivat potilastietoja apteekeista saatuihin tulehduskipulääkeresepteihin. Tutkijat havaitsivat, että näitä lääkkeitä syöneet sairastuivat hieman todennäköisemmin eteisvärinään kuin ne, jotka eivät tulehduslääkkeitä syöneet lainkaan. Sairastumisriski näytti olevan suurentunut vielä kuukauden kuluttua lääkekuurin loppumisesta.

Tutkijat toteavat, että jonkinlainen yhteys tulehduskipulääkkeiden ja eteisvärinän välillä on olemassa, mutta uusia tutkimuksia tarvitaan siitä, millä mekanismilla tämä yhteys toimii.

Tutkimus julkaistiin BJM-Open-lehdessä.

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Kommentti