Verenpaineen hoitoon kaivataan tehoa

Verenpaineen hoitoon kaivataan tehoa

Uudet verenpainetta alentavat strategiat ovat tarpeen. Tätä mieltä ovat tutkijat, jotka selvittivät verenpaineen ja sydänsairauksien välistä yhteyttä. He havaitsivat, että ylä- ja alapaine merkitsivät erilaisia riskitekijöitä, mutta verenpainetauti on aina lääkityksestäkin huolimatta merkittävä sydänriski.

Tutkimustulos perustuu 1,25 miljoonan henkilön verenpainemittauksiin ja runsaan viiden vuoden seurantaan. Tutkimusaikana rekisteröitiin runsaat 83 000 sydänsairastumista. Kaikissa ikäryhmissä pienin riski oli niillä, joiden yläpaine oli 90–114 ja alapaine 60–74. Korkea yläpaine näytti altistavan etenkin aivoverenkiertohäiriöille sekä rasitusrintakivulle, infarktille ja ääreisverenkiertohäiriölle. Kohonnut alapaine liittyi vatsa-aortan laajentumiin.

Tutkijat arvioivat, että 30-vuotiaan riski sairastua elinaikanaan sydäntautiin oli lähes viidenneksen muita suurempi, jos verenpaine oli koholla eli yli 140/90. Myös verenpainelääkitystä saaneiden sairastumisriski oli suuri. Tutkijat havaitsivat, että kohonneesta verenpaineesta kärsineet sairastuivat myös muita viisi vuotta varhaisemmin.

Tutkimus julkaistiin The Lancet -lehdessä.

KUVA Tiina Eloranta