Rasvat kohdalleen: Sydänliiton ravitsemussuositukset on päivitetty

Rasvat kohdalleen: Sydänliiton ravitsemussuositukset on päivitetty

(Kuva: Suomen Sydänliitto)

Rasvan laadusta on viime vuosina riittänyt puhetta Suomessa, vaikka rasvan laadun suhteen ei ole tehty mitään suuria muutoksia viimeisimmissä suomalaisissa, pohjoismaisissa eikä kansainvälisissä ravitsemussuosituksissa. Sydänliiton päivitetyt suositukset perustuvat kaikkiin edellä mainittuihin. Tämän lisäksi Sydänliiton päivitetyt suositukset laatinut asiantuntijaryhmä on huolellisesti käynyt läpi kaiken saatavilla olevan uuden tieteellisen tiedon.

Terveellinen, kokonaiskolesterolia ja haitallista LDL-kolesterolia alentava ruokavalio pohjautuu kovien, runsaasti tyydyttyneitä rasvoja sisältävien elintarvikkeiden korvaamiseen pehmeillä, tyydyttymättömillä rasvoilla, joiden käyttöä ruoassa tulisi suosia.

Käytännöllisiä keinoja pehmeän rasvan lisäämiseen ovat:
- salaattiin öljypohjaista salaatinkastiketta
- leivälle vähintään 60 % rasvaa sisältävää margariinia
- pähkinöitä salaattiin tai välipalaksi
- kasviöljyä tai pullomargariinia leivonnassa ja ruoanvalmistuksessa
- kalaa, broileria, soijaa tai quornia punaisen lihan sijasta
- kasvirasvapohjaisia tuotteita kerman ja jogurtin sijasta

Sydänliiton suositukset korostavat ruokavalion kokonaisuutta. Rasvan laadun lisäksi sydänterveyden kannalta merkitystä on myös hiilihydraattien laadulla, kasvisten käytön lisäämisellä ja suolan käytön vähentämisellä. Omien mieltymysten, kuten kotimaisuuden, luonnonmukaisuuden tai kulttuuristen valintojen suosiminen eivät ole ristiriidassa ravitsemussuositusten kanssa.

Sydänliiton suositukset vastaavat myös valtimotautien riskiryhmään kuuluvien ja sydänsairaiden ruokavalion erityiskysymyksiin.

Sydänliiton ravitsemussuositukset, Ruoka sydänterveyden edistämisessä, ovat luettavissa: www.sydan.fi/ravitsemussuositus

Lisätietoja:
Suomen Sydänliitto ry
puheenjohtaja Matti Uusitupa, 0400 615 661
ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa, 040 535 8308

Sydänliitto on yli 70 000 jäsenen sydänyhteisö, joka on järjestäytynyt 234 paikalliseen sydänyhdistykseen, 17 alueelliseen sydänpiiriin ja kolmeen valtakunnalliseen järjestöön (Sydänlapset ja -aikuiset ry, Sydän- ja keuhkosiirrokkaat SYKE ry ja Karpatiat ry).