Satokausikalenterin Samuli Karjula ja Natalia Salmela riemuitsevat että suomalaiset ovat ottaneet Satokausi-ajattelun omakseen

Satokausikalenteri on Vuoden terveyden edistäjä

Sydänliitto palkitsee vuosittain Vuoden sydänterveyden edistäjä -palkinnolla tahon tai henkilön, joka on tehnyt hyvää työtä ihmisten terveyden edistämisessä.

Tänä vuonna palkinto jaettiin Satokausikalenterille pitkäjänteisestä työstä kasvisten syömisen edistämisessä.

Perustelut valinnalle:

Kasvisten käytön lisääminen on aina ollut Sydänliiton yksi tärkeimpiä viestejä. Jo pitkään on tiedetty, että kasvisten lisääminen ruokavalioon on terveydelle hyvä valinta ja tarvitsemme uusia keinoja innostaa ihmisiä monipuoliseen kasvisten ja hedelmien käyttöön. Kasvisruuan, satokauden tuotteiden ja lähiruuan suosiminen on sekä terveysteko että ympäristöteko.

Satokausikalenteri tekee valtakunnallista työtä kasvisten syömisen edistämiseksi lisäämällä sesonkikasvisten käyttöä. Satokausikalenterin avulla jokainen pystyy löytämään kaupastaan kaikista parhaimman makuiset kasvikset, kun niiden hinta on edullisimmillaan. Satokausikalenteri on tehnyt sesonkituotteista tunnetumpia, trendikkäitä, lisännyt tietoisuutta ja kulutusta sekä hyödyntää hienosti myös some-kanavia. Työllä on saatu tuloksia aikaan.

- Missiomme on edistää kasvisten kulutusta Suomessa ja tehdä itsemme viime kädessä tarpeettomiksi. Teemme monenlaisia toimia, jotta jokainen suomalainen söisi vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä, sanoo Samuli Karjula, Satokausikalenterin perustaja.

- On hienoa nähdä, miten Satokausikalenteri on vuosien aikana saanut ihmisiä innostumaan kauden kasvisten syömisestä, sanoo Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa. Pitkäjänteinen työ on saanut myös yritykset ja kaupat lähtemään mukaan kasvisten syömisen edistämiseen, hän jatkaa.

Lue lisää Satokausikalenterista ja sen perustajasta Samuli Karjalasta sydan.fi -palvelun artikkelista.

www.satokausikalenteri.fi

Lisätietoja: markkinointi- ja viestintäjohtaja Eeva Hietalahti, eeva.hietalahti@sydanliitto.fi, 040 5861919

Sydänliitto edistää suomalaisten terveyttä ja tukee sairastuneita. Toimimme monipuolisesti niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Olemme noin 70 000 jäsenen sydänyhteisö, joka on järjestäytynyt 215 paikalliseen sydänyhdistykseen, 16 alueelliseen sydänpiiriin ja kolmeen valtakunnalliseen järjestöön (Sydänlapset ja -aikuiset ry, Sydän- ja keuhkosiirrokkaat SYKE ry ja Karpatiat ry).