Uusi helpompi arvonlisävero- ja tuloveroilmoitusten lähetystapa tulossa käyttöön

Katso-tunnukset poistuvat käytöstä, nykytiedon mukaan vuoden 2020 lopulla. Arvonlisävero- ja tuloveroilmoittamisessa Katso-tunnukset korvaa tulorekisteri-ilmoituksista tuttu tekninen rajapinta, jolla veroilmoitus lähtee suoraan kirjanpitojärjestelmästä Verohallintoon.

Veroilmoituksen lähettävä yritys tunnistetaan tulorekisteristä haetulla varmenteella, joka tallennetaan tilitoimiston käyttämään ohjelmistoon. Varmenteen hakeminen ei maksa mitään ja se on helppo kertaluonteinen työ. Jos tilitoimiston käyttämän ohjelmiston palkkamoduuliin on jo haettu varmenne, samaa varmennetta voidaan hyödyntää myös ohjelmiston kirjanpitomoduulissa.

Ensimmäinen uuden lähetystavan mukainen arvonlisäveroilmoitus lähti onnistuneesti Verohallintoon 10.10.2019. Verohallinnon puolelta tuotantokäyttö alkaa jo 18.11.2019 ja useimpiin kirjanpito-ohjelmistoihin kehitetään lähetysvalmiudet vuosien 2019-2020 aikana. Myös TYVI-palveluntarjoajat ovat ilmoittaneet toteuttavansa teknisen rajapinnan. Jos siis jostain syystä et halua tai voi lähettää veroilmoituksia suoraan kirjanpito-ohjelmasta, voit tehdä sen TYVI-palvelun kautta tai suoraan Verohallinnon omavero.fi palvelussa.

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223

Taloushallintoliitto TAL on taloushallinnon yritysten valtakunnallinen toimialajärjestö

Taloushallintoliitto TAL on taloushallinnon palveluja tarjoavien auktorisoitujen tilitoimistojen ja taloushallinnon palveluja tarjoavien yritysten valtakunnallinen toimialajärjestö. Liitto edustaa noin 600 auktorisoitua taloushallinnon yritystä ja palvelukeskusta sekä 50 yhteistyöjäsentä. Yli puolet suomalaisista yrityksistä käyttää Taloushallintoliittoon kuuluvaa tilitoimistoa.

Taloushallintoliitto
Salomonkatu 17 A 11. krs