Yhteisön ja yhteisetuuden veroilmoituksen jättöön lisäaikaa 31.5.2021 saakka

Verohallinto uutisoi 8.4.2021, että se on päättänyt pidentää yhteisöjen ja yhteisetuuksien veroilmoituksen jättöaikaa kuukaudella 31.5.2021 asti niille veroilmoituksille, jotka annetaan joulukuussa 2020 päättyneiltä tilikausilta.

Lisäaikaa ei tarvitse erikseen hakea, eikä lisäajalta myöskään määrätä myöhästymismaksua.

Uutisoimme jo aiemmin, että kirjanpitolautakunta antoi 23.3.2021 omaehtoisen poikkeusluvan (KILA 2015/2021), jolla annettiin kaksi lisäkuukautta tilinpäätösten laadintaan niiltä tilikausilta, jotka ovat päättyneet ennen 1.1.2021.

Lisäksi oikeusministeriössä on parhaillaan valmisteltavana lakimuutos, joka sallisi yhteisöjen kevätkokousten lykkäämisen niin, että ne pidetään 30.9.2021 mennessä. Myös tästä lisää aiemmissa uutisissamme.

KILA:lta omaehtoinen poikkeuslupa – tilinpäätöksen laatimisaikaan kaksi lisäkuukautta

Kirjanpitolautakunta on 23.3.2021 antanut omaehtoisen poikkeusluvan (KILA 2015/2021), jolla ennen 1.1.2021 päättyneiltä tilikausilta laadittaville tilinpäätöksille annettiin kaksi lisäkuukautta. Verohallinto ei ole vielä ilmoittanut, aikooko se pidentää veroilmoitusten kevään jättöaikoja. Oikeusministeriö jo sen sijaan valmistelee kevätkokousten siirtoa syksyyn mahdollistavaa lakimuutosta.

Yritysten kolmas kustannustukikausi ja toimitilojen sulkemiskorvaus hyväksyttiin eduskunnassa

Eduskunta on 9.4.2021 hyväksynyt lakimuutosehdotukset yritysten määräaikaisen kustannustuen kolmannesta hakukierroksesta ja toimitilojen sulkemiskorvauksesta. Hakukauden on tarkoitus alkaa lain voimaantulon jälkeen huhtikuussa. Sulkemiskorvausta on puolestaan haettava neljän kuukauden kuluessa sen kalenterikuukauden päättymisestä, jona velvollisuus pitää toimitilat suljettuina päättyi.

Eduskunta hyväksyi mahdollisuuden lykätä yhteisöjen kevätkokouksia 30.9.2021 saakka

Eduskunta on 27.4.2021 hyväksynyt lakiehdotuksen, joka sallii yhteisöjen kevätkokousten lykkäämisen ja pitämisen 30.9.2021 mennessä. Hyväksyttyä poikkeamislakia sovelletaan 30.9.2020–31.3.2021 päättyneiden tilikausien jälkeen pidettäviin yhteisöjen kokouksiin. Poikkeuksella voidaan ohittaa myös esim. osakeyhtiön yhtiöjärjestyksen määräys varsinaisen yhtiökokouksen määräajasta.

Muutama viime hetken vinkki osakeyhtiön veroilmoittamiseen

Osakeyhtiöiden veroilmoituksen antaminen on käsillä, ellei yritys hyödynnä kevään ilmoittamiselle 31.5.2021 saakka myönnettyä poikkeusta. Tässä viime hetken vinkkejä erityisesti eräisiin poikkeuksellisiin tilanteisiin, joista ilmoittamiseen ei välttämättä ole omaa kohtaa. Omistajanvaihdokset ja verotuksessa vahvistettujen tappioiden vähentäminen ovat myös asioita, joista ei voi muistuttaa liikaa.