Aivoliitto ja Nightingale Health palkittiin Health Awards 2018 -kilpailussa

Tamron järjestämän Health Awards 2018 -kilpailun voittajat on valittu. Tuomaristo äänesti Vuoden Terveysteoksi Aivoliiton Korvaamaton kovalevy -verenpainekampanjan. Vuoden Terveysinnovaatioksi valittiin Nightingale Health Oy:n veritesti sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyyn. Kilpailu palkitsee suomalaisten terveyttä vaikuttavasti lisännyttä työtä, ja nostaa esiin lupaavia innovaatioita. Molemmat voittajat vastaanottivat 5 000 euron rahapalkinnon.

Tuomaristo perusteli Aivoliiton verenpainekampanjan valintaa:

Tietoisuuden lisääminen aivoterveyden ja kohonneen verenpaineen yhteydestä oli puhutteleva oivallus. Itsensä mittaaminen on osa tulevaisuuden terveydenhuoltoa, ja sen laajentaminen kansalaisten keskuudessa on olennaista vakavien terveyshaittojen ennaltaehkäisemisessä.”

Nightingale Health Oy:n veritestin valinnassa tuomaristo vaikuttui testin personoidusta ja ennaltaehkäisevästä näkökulmasta, jolla voidaan tunnistaa alttius sairastumiseen jo etukäteen.

Tuomaristo valitsi voittajat yli 50 kilpailuehdotuksen joukosta. Ehdotuksia arvioi laaja-alainen terveysammattilaisten joukko: ravitsemustieteilijä ja lihavuustutkija Patrik Borg, HealthSPA ry:n projektipäällikkö Raisamiina Rimpelä, Sitran Uudistumiskyky-teeman johtaja Antti Kivelä, Suomen Apteekkariliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Hanna Kuntsi, Helsingin yliopiston Yliopistopalvelut-yksikön asiantuntija Tero Oinonen, Suomen Lääkäriliiton politiikkatoimialan johtaja Heikki Pärnänen ja Lääketeollisuus ry:n lääkepoliittinen johtaja Sirpa Rinta. Tuomariston puheenjohtajana ilman äänivaltaa toimi Tamron toimitusjohtaja Kai Kaasalainen.

Vuoden Terveysteko –kategoriassa voittaja valittiin kolmen finalistin joukosta:

• Kasvisten syönnistä kivaa, Satokausikalenteri
  • Korvaamaton kovalevy -verenpainekampanja, Aivoliiton Yksi Elämä -hankkeet
  • Senioreille elämänlaatua – Seela, Laura Joutsen

Vuoden terveysinnovaatio -voitosta kilpailivat finalistit:

• Babyfit – Hyvinvoinnin nettineuvola, Babyfit
  • Keskusteleva terveysrobotti & digineuvola, Kuura Health
  • Veritesti sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyyn, Nightingale Health

TIETOA VOITTAJISTA

Korvaamaton kovalevy –verenpainekampanja, Aivoliiton Yksi elämä –hankkeet

Veritesti sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyyn, Nightingale Health

Hanne Bergholm, markkinoinnin ja viestinnän päällikkö, hanne.bergholm@tamro.com