Katsaus digitalisaatioon: eettinen tekoäly, sovellus kalastajille Afrikassa ja EU:n fintech-yksikkö

Joulukuun digikatsauksessa kerromme, miten huolehditaan tekoälyn eettisestä kehittämisestä ja käyttämisestä, miten teknologia edistää kalastusta Afrikassa ja mitä merkitsee EU:n uusi finanssiteknologian yksikkö.

Kuinka tekoälyä kehitetään eettisesti

Tekoälystä on tullut osa arkipäiväämme. Se auttaa verkkokaupan ostoksilla, löytämään hyviä tv-ohjelmia tai varaamaan matkoja. Mutta se, mitä tekoäly todella tekee ja mitä tietoja se käsittelee, ei ole täysin selvää kuluttajien ja käyttäjien enemmistölle. Tämä on johtanut yhä äänekkäämpään keskusteluun sen käytöstä ja vaatimuksiin, että tekoälyä täytyy kehittää ja käyttää mahdollisimman eettisesti ja vastuuntuntoisesti. Osana näitä tiukempia vaatimuksia Euroopan unioni on äskettäin luonut säännöstön.

Säännöt koskevat työtä, tasa-arvoa, turvallisuutta, sosiaalista integraatiota ja niin sanottua algoritmista läpinäkyvyyttä. Vaikka nämä uudet säännöt ovat tärkeitä, meidän täytyy samanaikaisesti varmistaa, että ne eivät johda elinkeinoelämän putoamiseen kehityksen vauhdista ja että emme päästä kaikkia ohjaksia irti. On jo käynyt selväksi, että tarvitaan selkeät suuntaviivat sen varmistamiseksi, että tekoälyä sovelletaan eettisesti kestävällä tavalla. Yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) on tässä hyvä lähtökohta. Samaan aikaan tekoäly vaikuttaa myös työmarkkinoihin ja mahdollisuuksiin työllistää ihmisiä, mikä on otettava huomioon, kun kehitämme ja sovellamme tekoälyä. Siksi meidän on kehitettävä koulutussuunnitelmia varhaisessa vaiheessa varmistaaksemme, että ihmisiä voidaan jatkokouluttaa ja kouluttaa uudelleen. EU:lla on tärkeä rooli rohkaista sekä järjestelmiä että ihmisiä saavuttamaan vaadittava osaamisen taso tieteessä, tekniikassa ja matematiikassa.

Lyhyesti sanottuna tarvitaan siis sääntelyä, mutta meidän täytyy myös jatkaa tekoälyn kehittämistä ja tarjota lisää kannustimia uusille uravalinnoille ja koulutukselle. Tekoälyn potentiaalin hyödyntämiseksi täytyy myös sallia tietty riski.

Lue lisää tekoälyn eettisestä kehittämisestä täältä:

Kalastusta mullistava Afrikan maa

Suuri osa Senegalin asukkaista tulee toimeen kalastuksella.Senegalissa itsenäiset ammatinharjoittajat tai pienimuotoiset kalastusyhtiöt pyytävät jopa yhdeksän kymmenestä kalasta. Kova kilpailutilanne on kannustanut Senegalia kehittämään uutta tekniikkaa paremman ympäristön luomiseksi kaikille kalastajille.

Toisin kuin suurilla aluksilla tehtävässä kaupallisessa kalastuksessa, suurin osa Senegalin kalastajista käyttää pieniä puisia veneitä, joilla on kolmen tai neljän hengen miehistö. Ilman kaupallisten kalastusalusten tekniikkaa kalastajilla ei ole mitään keinoa ennustaa olosuhteita merellä, mikä vaikeuttaa sen määrittämistä, milloin he voivat ja milloin heidän kannattaa kalastaa. Tämä on nyt muuttunut dramaattisesti.

Uuden WISE-sovelluksen avulla kalastajat pääsevät käsiksi reaaliaikaisiin tietoihin markkinahinnoista, mikä helpottaa tarjonnan ja kysynnän näkemistä sekä antaa keinoja kasvattaa kalojen myyntiä parhaalla mahdollisella hinnalla. Tata Consultancy Servicesin ja FHI 360:n kehittämä sovellus antaa kalastajille mahdollisuuden käyttää myös mikroluotonantajia, joiden pienlainatantavat mahdollisuuksia kehittää ja kasvattaa liiketoimintaa.

Tämän lisäksi sovellus on lisännyt kalastajien turvallisuutta. Ilman navigointivälineitä he voivat vahingossa ylittää valtioiden rajat, ajaa valtiollisille rajoitusvyöhykkeille ja saada rangaistuksia rikkomuksista. Heillä on myös ollut vaikeuksia ilmoittaa sijainnistaan, jos he ovat kohdanneet hengenvaarallisia tilanteita. Sovellus ratkaisee nämä ongelmat tarjoamalla säätietoja ja ennusteita aallonkorkeudesta, näkyvyydestä, tuulen nopeudesta ja suunnasta eri vuorokauden aikoina. Se hyödyntää GPS-paikannusta ja auttaa näinkalastajia asettamaan kurssin kohti kalastusvyöhykkeitä ja takaisin satamaan. Hätätilanteessa paikannusta voidaan käyttää myös ilmoittamaan kalastajien sijainnista perheenjäsenille ja pelastajille.

WISE osoittaa teknologian mahdollisuudet muuttaa globaalia toimialaa. Seurauksena sovelluksen onnistumisesta Senegalissa, useat muut Afrikan länsirannikon maat ovat nyt kiinnostuneita kehittämään sovellusta omien maidensa kalataloudessa. Konsepti on alkanut levitä ympäri maailmaa, ja esimerkiksi Intiassa on samanlainen sovellus.

Lue lisää WISE:sta ja muista vastaavista aloitteista täältä:

EU:n rahoituspalveluosaston uusi yksikkö keskittyy fintechiin

Euroopan komission rahoitusvakauden, rahoituspalvelujen ja pääomamarkkinaunionin pääosastolla (FISMA)on uusi finanssiteknologiaan eli fintechiin keskittynyt yksikkö. Sitä johtaa Jan Ceyssens, joka äskettäin oli EU:n talouskomissaarin ValdisDombrovskisin kabinettipäällikkö. Ceyssens on aiemmin johtanut FISMA:ssapankkien ja rahoitusryhmittymien yksikköä. Fintech-tiimi vastaa uuden digitaalisen politiikan sekä kyberturvallisuutta ja virtuaalivaluuttoja koskevien sääntöjen kehittämisestä.

Samanaikaisesta ajoittumisesta huolimatta perustaminen ei liity ainakaan virallisesti siihen, ettäFacebook on käynnistämässäoman Facebook Pay -maksupalvelunsa, joka toimii yhdessä yrityksen Libra-virtuaalivaluutan kanssa. Järjestelmä antaa ihmisille mahdollisuuden suorittaa maksuja Facebookin, WhatsAppin, Instagramin ja Messengerin kautta. Facebook Pay on erotettu yrityksen Libra-virtuaalivaluutasta, joka on kohdannut lainsäätäjien voimakkaita vastareaktioita ympäri maailmaa. Facebook Pay julkaistaan ensin Yhdysvalloissa. Kesäkuussa 2018 testit viivästyivät Intiassa, koska hallitus huolestui järjestelmän eheydestä ja tietosuojasta.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 436 000 huippupätevää konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella 20,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan noin 14 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on saanut myös Euroopan huipputyönantajan tunnustuksen seitsemänä viime vuonna.