PINTAKÄSITTELYN ROI 2014 -BAROMETRI: LAIMINLYÖNTIEN VAKAVAT SEURAUKSET YLEISIÄ

Uusi tutkimusmenetelmä nosti esiin ammattilaisten huolen elinkaariajattelun puuttumisesta pintakäsittelyn päätöksenteossa.

Tikkurila Oyj toteutti Pintakäsittelyn ROI -barometrin tänä vuonna kolmatta kertaa yhteistyössä Mailand Communications Oy:n kanssa. Tutkimukseen vastasi noin 400 pintakäsittelyalan ammattilaista: urakoitsijoita, suunnittelijoita, kiinteistönhuollon ammattilaisia sekä kiinteistöjen omistajia ja käyttäjiä. Tulosten mukaan pintakäsittelystä puuttuu elinkaariajattelu, eikä päätöksentekijöiden tietotaso ole riittävä.

Verrattuna aiempiin vuosiin kysely toteutettiin tänä vuonna uudenlaisella menetelmällä, jossa vastaajat arvioivat erilaisten pintakäsittelyyn liittyvien väitteiden toteutumista alalla ja niiden merkitystä itselleen. Samantyyppinen menetelmä on käytössä esimerkiksi monissa vaalikoneissa.

Tulokset on esitelty tarkemmin Pintakäsittelyn ROI 2014 -raportissa, joka sisältää myös infograafin keskeisistä tuloksista. Pdf-tiedosto raportista on ladattavissa tähän julkaisuun liittyvästä materiaalista.

Tulevat huollot ja ylläpito unohtuvat päätöksenteossa

Barometri nostaa esiin ammattilaisten huolen elinkaariajattelun puuttumisesta: vastaajien mielestä yksi tärkeimmistä pintakäsittelyn päätöksenteossa huomioon otettavista seikoista on tulevat huolto- ja ylläpitotarpeet sekä niiden hinta ja helppous. Kuitenkin yli 40 % vastaajista arvioi tällaisen ajattelun toteutumisen olevan harvinaista.

Tulosten mukaan alalla on myös yleistä, ettei pintakäsittelyn pitkäaikaista vaikutusta rakennuksen arvoon ymmärretä. Vakavimpana pintakäsittelyn toteutusvaiheen ongelmana pidetään sitä, että kiinteistöjen omistajien tai päätöksentekijöiden tietoisuus pintakäsittelyn merkityksestä on puutteellista.

– Rakentajien ja heidän asiakkaidensa välille tarvittaisiin tiiviimpää vuorovaikutusta. Tartumme innostuneena haasteeseen ja kehitämme omia ammattilaispalveluitamme, jotta pintakäsittelyn päätöksenteko tukisi yhä paremmin kestävää elinkaariajattelua, Tikkurila-konsernin ammattilaissegmentin kehittämisestä vastaava johtaja Jarkko Mattila sanoo.

Rakennevauriot lisääntyvät ja huollon tarve kasvaa

Kenties pysäyttävin havainto liittyy pintakäsittelyn laiminlyönnin seurauksiin. Peräti 70 % vastaajista piti laiminlyödyn pintakäsittelyn aiheuttamia rakennevaurioita yleisinä. 83 % piti huoltotarpeen kasvua yleisenä ilmiönä.

Ongelmien välttämisessä tärkeimpänä pidettiin alkaviin pintavaurioihin puuttumista sekä kiinteistönomistajien ja päätöksentekijöiden neuvontaa ja opastusta pintakäsittelyasioissa. Kuitenkin reilusti alle puolet vastaajista, noin 40 % sanoo, että nämä toteutuvat alalla usein tai useimmiten.

Korjaus- ja uudisrakentajat vertailussa

Myönteisiäkin havaintoja saatiin. Vastaajien mukaan on harvinaista, että pintakäsittelyprojektien osapuolet olisivat keskenään erimielisiä menetelmistä tai tuotteista. Hyvää yhteishenkeä ei myöskään nähty projekteista puuttuvan.

Barometrissa vertailtiin myös ensimmäistä kertaa korjausrakentamiseen ja uudisrakentamiseen keskittyvien alan ammattilaisten näkökantoja. Vaikka suurelta osin vastauksissa oltiin samoilla linjoilla, erojakin löytyi. Esimerkiksi oikeiden menetelmien puute vaivasi korjauspuolella enemmän kuin uudispuolella.

Tikkurila Oyj

Jarkko Mattila, Group Development Director, Professionals

Puh. 0400 794 856, s-posti jarkko.mattila(at)tikkurila.com

www.tikkurila.fi/ammattilaiset

Linkki kuviin: Pintakasittelyn ROI 2014

Jos linkki ei aukea, kopio tämä osoite selaimeesi:

• Ympäristö, energia

• korjausrakentaminen
  • uudisrakentaminen
  • pintakäsittely
  • roi
  • barometri
  • urakoitsija
  • suunnittelija
  • kiinteistöhuolto
  • ammattilainen
  • elinkaari
  • huoltotarve
  • ylläpitotarve
  • rakennuksen arvo
  • kiinteistö
  • rakennevaurio
  • pintavaurio
  • neuvonta
  • opastus

Tikkurila on jo 150 vuoden ajan tarjonnut kuluttajille ja ammattilaisille helppokäyttöisiä ja kestäviä ratkaisuja pintojen suojaamiseen ja kaunistamiseen. Tikkurila haluaa olla johtava maaliyhtiö Pohjoismaissa sekä Venäjällä ja muissa valituissa Itä-Euroopan maissa. - Väriä elämääsi Tikkurilasta.