Tikkurilan sävytettävä kivipinnoite sai patentin

Patentti- ja rekisterihallitus on myöntänyt patentin vesiohenteiselle, sävytettävälle kivipinnoitteelle, jonka Tikkurila Oyj toi markkinoille vuonna 2011. Ulkokäyttöön soveltuvissa tuotteissa patentoitua teknologiaa hyödynnetään kuluttajille myytävässä Yki Aitokivessä ja ammattilaisille myytävässä Finngard Kivipinnoitteessa. Sisäkäyttöön tarkoitettuja pinnoitteita markkinoidaan nimellä Tunto Kivi.

Patentin haltijalla on oikeus kieltää muilta patenttinsa mukaisen keksinnön kaupallinen hyödyntäminen kuten patentoidun tuotteen valmistus, myynti, käyttö ja maahantuonti tai patentoidun menetelmän käyttö. Tikkurilan tutkijan Jani Rutasen keksimässä, äskettäin patentoidussa menetelmässä yhdistyvät luonnonkiveä sisältävä tuote ja sen sävytys. Tuloksena on sävytetty, läpikuultava pinnoite, jossa luonnonkiven kuviointi näkyy ja vaikuttaa osaltaan lopulliseen sävyyn.

Sävytettävän kivipinnoitteen käyttökohteita ulkona ovat esim. sokkelit, mineraaliset julkisivut ja parvekkeiden seinä- ja pielipinnat. Sisällä tuote sopii seiniin sekä takkojen ja muurien ulkopintoihin. Työstötapoina voivat olla esim. teräslastalevitys ja ruiskutus.

Värit ja kestävyys suomalaisesta kalliosta

Luonnonkiven käyttäminen rakennusten ja rakennusosien pintamateriaalina koetaan usein houkuttelevana, mutta samaan aikaan hankalana ja kalliina vaihtoehtona. Tikkurilan vastaus tähän haasteeseen on sävytettävä kivipinnoite. Se sisältää kivirouhetta, jolla saadaan aikaan kaunis ja näyttävä luonnonkivipinta sekä ulos että sisälle.

Kivipinnoitteen vakiovärit tulevat kivirouheena suoraan Suomen luonnosta: Taivassalon punainen graniitti, Hyvinkään musta gabro, Kalannin harmaa graniitti ja Paraisten vaalea kalkkikivi. Vakiovärejä voi käyttää sellaisenaan. Vaaleaa kalkkikiveä ja harmaata graniittia voidaan lisäksi sävyttää 25 ulkokäyttöön ja 25 sisäkäyttöön tarkoitettuun väriin, jotka löytyvät kartoista Yki Aitokivi, Kivipinnoitteet ja Tunto Kivi. Alustan väri kuultaa aina hieman läpi kivipinnoitteesta, joten alusta on pohjamaalattava värikartassa suositellulla sävyllä.

Tuoteryhmäpäällikkö Kaarle Luukkainen, Tikkurila Oyj

Puh. (09) 8577 3578, matkapuh. 050 311 1295, kaarle.luukkainen(at)tikkurila.com

Kuvia: Tikkurilan sävytettävä kivipinnoite ulkokäyttöön, Tikkurilan sävytettävä kivipinnoite sisäkäyttöön

Jos kuvalinkit eivät toimi, kopioi selaimeesi osoitteet:

http://213.138.147.67/tikkurila/Login.jsp?colID=1zRR2spn  (ulos)

http://213.138.147.67/tikkurila/Login.jsp?colID=oXVkxcP2 (sisään)

Jos yllä olevat värikarttalinkit eivät toimi, kopioi nämä osoitteet selaimeesi:

www.tikkurila.fi/kotimaalarit/varit/varikartat_ulkomaalaukseen/yki_aitokivi_-varikartta

www.tikkurila.fi/ammattilaiset/varit/varikartat/varikartat_ulkomaalaukseen/kivipinnoitteet

www.tikkurila.fi/kotimaalarit/varit/varikartat_sisamaalaukseen/tunto_kivi_-varikartta

• Ympäristö, energia

• gabro
  • kalkkikivi
  • värikartta

Tikkurila on jo 150 vuoden ajan tarjonnut kuluttajille ja ammattilaisille helppokäyttöisiä ja kestäviä ratkaisuja pintojen suojaamiseen ja kaunistamiseen. Tikkurila haluaa olla johtava maaliyhtiö Pohjoismaissa sekä Venäjällä ja muissa valituissa Itä-Euroopan maissa. - Väriä elämääsi Tikkurilasta.