Kaukokaipuun juuret ovat geeneissämme – elämyshakuiset DRD4-geenin kantajat ovat alttiimpia matkaan lähtöön ja muuttamaan

Matkustuskaipuun syistä yksi löytyy ihmisen perimästä: dopamiinireseptoreihin vaikuttava geeni DRD4. Geeni on yleinen väestöissä, joiden esivanhemmat vaelsivat pitkien matkojen päähän lähdettyään Afrikasta kymmeniätuhansia vuosia sitten. Tällaiseen ryhmään kuuluvat myös suomalaiset. Tjäreborg selvitti niin kutsutun matkageenin (englanniksi wanderlust gene) vaikutuksia tutkija Markus Jokelalta Helsingin yliopistosta.

- DRD4-geeni on yhdistetty uutuuden etsintään, vahvistaa käyttäytymistieteilijä Markus Jokela.

Kaikki tutkijat ovat yhtä mieltä siitä, että mikään yksittäinen geeni ei määrää millainen ihmisestä tulee tai miten hän tulee käyttäytymään. Aiemman Helsingin yliopiston ja Kansanterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan DRD4-geenin tuoma elämyshakuisuus on ihmisellä perinnöllistä, mutta kotiolot ja kasvatus ratkaisevat, tuleeko tästä luonteenpiirteestä hallitseva.

- Olemme tehneet muuttoliikkeeseen liittyvää tutkimusta, jossa vastaavasti nousee esiin ihmisten avoimuus uusille kokemuksille, vaihtelunhalu ja taipumus kiinnostua tuntemattomista asioista. Nämä piirteet ovat yhteydessä uutuuden etsintään ja ennustavat todennäköisyyttä, että ihmiset muuttavat maan sisäisesti tai maasta toiseen, toteaa Jokela.

Esimerkiksi alkuperäisväestöjä koskevissa aineistoissa näkyy geenin yleisyys ja väestöryhmän etäisyys ihmisen alkukodista Afrikassa.

- Syitä tähän voi olla kaksi: joko geeni on antanut sitä kantavalle väelle pienen sysäyksen lähteä vähän pidemmälle ja ottamaan enemmän riskejä uusien elinympäristöjen etsimisessä tai sitten tämän geenin kantajat ovat jääneet uusissa oloissa paremmin henkiin, tutkija Jokela pohtii.

Matkageeni tai ei, suomalaiset ovat matkustaneet maailmalle Tjäreborgin kanssa nyt jo 50 vuotta. Matkanjärjestäjän toiminta Suomessa alkoi 25.3.1966 nimellä Oy TR-Matkat Resor Ab. Tjäreborg-nimi otettiin käyttöön 1974. Epäilijöitäkin riitti: kuinka tanskalainen yritys, jonka nimikin on mahdoton ääntää, muka voisi pärjätä suomalaisten matkanjärjestäjänä. Tänään Tjäreborgin liikevaihto Suomessa on 138 miljoonaa euroa.

Anu Koskinen, markkinointipäällikkö, puh. 050 410 4027, anu.koskinen@tjareborg.fi

Tjäreborg kuuluu Pohjoismaiden suurimpaan matkanjärjestäjäkonserniin, Thomas Cook Northern Europeen (1,5 miljoonaa matkustajaa/vuosi). Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 195.000. Thomas Cook Northern Europeen kuuluu matkanjärjestäjätoimintaa Suomessa (Tjäreborg), Ruotsissa (Ving ja Globetrotter), Norjassa (Ving) ja Tanskassa (Spies) sekä hotelliketjut Sunwing Family Resorts ja Sunprime Hotels ja tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 20 miljoonaa.