Lehdistötiedote: Asiakkaat ihastuivat some-asiakaspalveluun

Lehdistötiedote: Asiakkaat ihastuivat some-asiakaspalveluun

Some-asiakaspalvelu on ylittänyt odotukset ja kuukausittain asiakkailta tulevien SoMe-yhteydenottojen lukumäärä on kahdeksassa kuukaudessa kaksinkertaistunut syksystä 2013. Yksilöllisen lomamatkan voi nyt suunnitella vaikkapa suoraan Facebookissa. Asiakkaat haluavat palvelua valitsemissaan kanavissa silloin, kun heille parhaiten sopii.

Tjäreborg haluaa olla Suomessa matkailutoimialan edelläkävijäyritys sosiaalisen median asiakaspalvelun hyödyntämisessä ja kehittämisessä.

- Aloitimme syksyllä 2013 asiakkaiden toiveesta some-asiakaspalvelun, joka on auki myös iltaisin ja viikonloppuisin. Olemme ylpeitä siitä, että voimme palvella asiakasta juuri siinä kanavassa, joka
hänelle on helpoin ja mieluisin. Asiakas itse saa valita hänelle parhaiten sopivan kanavan ja me tuomme palvelun vaikka kotisohvalle,
kertoo Tjäreborgin Online Brand Manager Heidi Waltari.

Tjäreborg palvelee asiakkaitaan somessa yhteensä 72 tuntia viikossa, myös iltaisin ja viikonloppuisin eli silloin kun asiakkaat ovat aktiivisia ja etsivät tietoa matkoista. Monista toimijoista poiketen Tjäreborgin some-asiakaspalvelu palvelee esimerkiksi jopa sunnuntaisin klo 22 saakka.

- Sosiaalinen media on otettava vakavasti. Se on meille hyvin tärkeä asiakaspalvelun sekä myynnin ja markkinoinnin kanava. Sinne on kohdistettava resursseja ja toiminnalle asetettava mitattavia tavoitteita. Onnistuminen edellyttää some-natiivien osaamista, mutta ehdottomasti myös vahvaa tukea yritysjohdolta, summaa Tjäreborgin markkinointi- ja myyntijohtaja Aarne Töllinen.

Tjäreborgin matka-asiantuntijat palvelevat asiakkaita Facebookissa ja Twitterissä. Keskustelua käydään sekä julkisesti että yhä enemmän myös yksityisviestein, sillä moneen matkavaraukseen liittyy asiakkaiden luottamuksellisia tietoja. Luonnollisesti myös suurimmassa myymälässä eli
Tjäreborg.fissä asiakaspalvelijat ovat chatin kautta tavoitettavissa viikon jokaisena päivänä.

Jo 1,5 vuotta käytössä ollut chat-palvelu Tjätti on erityisesti noussut asiakkaiden suosioon.
Asiakkaat ovat löytäneet Tjätin ja yhä useampi tyytyväinen asiakas haluaa palata palveluun yhä uudelleen. Tjätin kautta asioiminen koetaan nopeaksi, käteväksi ja henkilökohtaiseksi palveluksi.
 - Tähän mennessä jopa 90 % Tjättiä käyttäneistä on erittäin tyytyväisiä palveluun ja asiantuntijan palvelualttiuteen. Lisäksi kuusi seitsemästä Tjättääjästä on erittäin tyytyväisiä palvelunopeuteen,
Heidi Waltari hehkuttaa.

Matkailualan ammattilaiset auttavat some-kanavissa hyvin monenlaisissa matkustamiseen ja lomailuun liittyvissä kysymyksissä. Asiakkaiden yleisimmät kysymykset koskevat lentoon ja matkustamiseen liittyviä lisätietoja, hotellin valintaa tai lisäpalveluita. Erittäin laaja matkavalikoima ja luottamukselliset asiakastiedot sekä tarkka lainsäädäntö asettavat vaatimuksensa asiakaspalvelutyölle.

-  Palkitsevinta on, kun pystyn auttamaan asiakasta vaikkapa hotellin valinnassa. On helppoa tarjota asiakkaalle juuri hänen tarvitsemaansa lisätietoa, kun esimerkiksi Facebookin kautta on mahdollista laittaa asiakkaalle linkkejä tai näyttää kuvina karttoja tai muuta hyödyllistä tietoa, kertoo asiakkaita somessa palveleva matka-asiantuntija Aniina Vänskä

Monet Tjäreborgin asiakkaista ovat varsinaisia matka-asiantuntijoita itsekin. Monet heistä käyvät kolme kertaa vuodessa samassa kohteessa, vaikkapa Turkin Alanyassa. Tjäreborg toivottaakin myös asiakkaat tervetulleiksi jakamaan omia matkaideoitaan ja –vinkkejään muiden kanssa Tjäreborgin verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.

Heidi Waltari, Online Brand Manager, puh. 044 341 7328, heidi.waltari@tjareborg.fi
Aarne Töllinen, markkinointi- ja myyntijohtaja, puh. 043 824 8802, aarne.tollinen@tjareborg.fi

Tjäreborg kuuluu Pohjoismaiden suurimpaan matkanjärjestäjäkonserniin, Thomas Cook Northern Europeen (1,5 miljoonaa matkustajaa/vuosi). Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on
n. 195.000. Thomas Cook Northern Europeen kuuluu matkanjärjestäjätoimintaa Suomessa (Tjäreborg), Ruotsissa (Ving ja Globetrotter), Norjassa (Ving) ja Tanskassa (Spies) sekä hotelliketjut Sunwing Family Resorts ja Sunprime Hotels ja tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 23 miljoonaa.