Nämä ovat pohjoismaalaisten taxfree-suosikit

Suomalaiset, ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset ostavat mielellään taxfree-tuotteita lomamatkaltaan. Varsinkin suklaa sekä kosmetiikan monipakkaukset olivat kesän aikana kaikkien pohjoismaalaisten suosikkeja Thomas Cook Airlines Scandinavian Airshoppen-taxfreessä. Viime kesän aikana (toukokuu-elokuu 2018) suomalaiset suosivat taxfreessä erityisesti suklaata sekä aurinkotuotteita.

Tjäreborgin lentoyhtiön Thomas Cook Airlines Scandinavian taxfree-valikoimaan kuuluu yli 1 000 erilaista tuotetta, joista suosituimpia ovat hajuvedet, kosmetiikkatuotteet, makeiset ja alkoholi. Pohjoismaalaisten ostostavat poikkeavat jonkin verran toisistaan, mutta heillä on joitakin samoja suosikkeja.

Pohjoismaalaisten ykkössuosikki makeisissa oli vielä vuonna 2016 Tavenersin Englannin lakritsi, joka oli tuolloin Airshoppenin suosituin makeinen kaikissa neljässä Pohjoismaassa. Viime kesänä englannin lakritsi joutui väistymään kärkisijoilta, sillä suomalaisten suosikkimakeisia olivat Candy & Fun Box -makeissekoituslaatikko sekä kestosuosikki Toblerone.

"Lakritsipiiput sekä englannin lakritsi ovat viime kesänä pudonneet suomalaisten suosikeista ja kestosuosikki Toblerone on pitää top 3 -listan kahta kärkisijaa", kertoo Aura Soininen, Tjäreborgin viestintäpäällikkö.

Myydyimpiin tuotteisiin kuuluvat aurinkovoiteet, aurinkotuolin suojus sekä aurinkolasit

Ihonhoitotuotteista suomalaiset ostavat eniten Piz Buinin aurinkovoidetta, ruotsalaiset vuorostaan Hawaiian Tropicin aurinkotuotesettiä. Norjalaiset ja tanskalaiset suosivat Biothermin deodorantteja. Alkoholituotteista suomalaiset ostavat mieluiten vodkaa, kun taas ruotsalaiset ja tanskalaiset ovat ginin ystäviä. Norjalaisten suosikkina säilyy edelleen Baileys-kermalikööri.

"Taxfreestä ostetaan myös asusteita, kuten aurinkolaseja sekä kelloja. Viime vuosina myös aurinkotuolin päälliset ovat kasvattaneet suosiotaan, ja ne ovat suomalaisten eniten ostama tuote Vaatteet ja asusteet -kategoriassa. Tuotteet voi kätevästi tilata Airshoppenin verkkokaupassa Thomas Cook Airlines Scandinavian meno- tai paluulennolle etukäteen.", sanoo Soininen.

Makeiset, top 3 -lista

1. Candy & Fun Box