Tjäreborg laajentaa ilmastokompensaatiota

Tjäreborg laajentaa ilmastokompensaatiota

Tjäreborg ja sen pohjoismaiset sisaryhtiöt laajentavat lomamatkojen ilmastokompensaation koskemaan myös yhtiön omia konseptihotelleja sekä lentokentän ja hotellin välisiä bussikuljetuksia. Jo huhtikuusta alkaen Tjäreborg on ainoana Suomessa toimivista suurista matkanjärjestäjistä kompensoinut kaikkien asiakkaidensa lentomatkat. Pohjoismaissa ilmastokompensaatio koskee yli 1,5 Thomas Cook Northern Europen* asiakasta.

– Ilmastokompensaatiomme laajenee nyt kattamaan omat konseptihotellimme, joissa asuu vuosittain yli puoli miljoonaa asiakastamme sekä kuljetukset lentokentän ja hotellin välillä. Tarjoammekin nyt alan kattavimpiin kuuluvan kompensaatio-ohjelman. Tämä on tärkeä edistysaskel matkallamme ilmastoneutraaliksi yritykseksi, sanoo Thomas Cook Northern Europen kestävästä kehityksestä vastaava Fredrik Henriksson.

Syyskuun 16. päivästä alkaen Tjäreborg kompensoi energian ja veden kulutukseen sekä jätehuoltoon liittyvät päästöt Sunwing Family Resorts, O.B.C. by Sunwing ja Sunprime Hotels -konseptihotelleissa. Kompensaatio kattaa sekä hiilidioksidin että muut kasvihuonekaasut.

Syyskuun puolivälistä alkaen Tjäreborgin ilmastokompensaation piiriin kuuluvat myös kaikki yhtiön järjestämät bussikuljetukset lentokentän ja lomahotellien välillä. Kuljetusten aiheuttamien päästöjen laskenta perustuu GHG-protokollaan, joka on maailmanlaajuinen standardi hiilijalanjäljen laskentaan.

Ilmastokompensaatio kattaa kaikki lennot

Jo huhtikuusta 2019 alkaen Tjäreborg on kompensoinut kaikkien asiakkaidensa lentomatkoista aiheutuvat päästöt noudattaen Carbon Neutral Protocol -standardia, joka huomioi hiilidioksidipäästöjen ohella myös muut kasvihuonekaasut. Lentojen ilmastokompensaatio koskee kaikkia Tjäreborgin asiakkaita riippumatta valitusta lentoyhtiöstä.

– Perinteisellä lomalentopaketilla on kestävyysnäkökulmasta useita etuja, kuten yhteiskuljetukset hotellin ja lentokentän välillä, ympäristösertifioidut hotellit sekä lähes täysinä lennettävät lomalennot, joiden päästömäärä per matkustaja on pienempi kuin reittilennoilla. Lentoyhtiömme Thomas Cook Airline Scandinavian päästöt per matkustaja kuuluvat Euroopan alhaisimpiin, jatkaa Fredrik Henriksson.

Positiivisia vaikutuksia yli 100 000 ihmisen elämään

Tjäreborgin kompensaatio-ohjelman yhteistyökumppanina toimii Natural Capital Partners, joka on maailmanlaajuisesti yksi johtavista toimijoista päästövähennyshankkeissa. Yhteistyöhankkeissa investoidaan kasvihuonekaasuja vähentäviin projekteihin eri puolilla maailmaa. Samalla kompensaatiohankkeilla on myönteisiä vaikutuksia hankealueiden ihmisten ja yhteisöjen elämään

Kompensaatioprojekteihin sisältyy muun muassa vesihuoltoprojekteja Itä-Afrikassa ja Gambiassa, vesivoimalan rakentamista Sri Lankassa, tuulivoiman käytön lisäämistä Turkissa ja Intiassa sekä puiden istutusta Espanjassa. Projektit myös parantavat puhtaan veden saatavuutta, infrastruktuuria ja työllistymismahdollisuuksia sekä edistävät terveyttä ja hyvinvointia. Kompensaatioprojektit ovat YK:n puhtaan kehityksen mekanismin (Clean Development Mechanism, CDM) ja yli 80 ympäristöjärjestön tukeman Gold Standard -laatusertifikaatin vaatimusten mukaisia. Valituilla projekteilla arvioidaan olevan positiivisia vaikutuksia yli 125 000 ihmisen elämään.

– Pyrimme ensisijaisesti vähentämään ilmastokuormitustamme tehostamalla toimintaamme ja investoimalla uuteen tekniikkaan. Näemme suurta potentiaalia myös ympäristöystävällisempien lentopolttoaineiden kehityksessä. Mutta niin kauan kuin toiminnastamme aiheutuu päästöjä, joita ei vielä pystytä muilla keinoin estämään, voimme ilmastokompensaation kautta vähentää vastaavan määrän kasvihuonekaasuja, sanoo Fredrik Henriksson.

Ilmastokompensaatio-ohjelma lyhyesti

• kaikkien asiakkaiden lennot, riippumatta lentoyhtiöstä
  • hotelliketjut Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels ja O.B.C. by Sunwing, noin 500 000 pohjoismaista asiakasta vuosittain
  • kaikki lentokentän ja hotellin väliset bussikuljetukset, noin 1,1 miljoonaa pohjoismaista asiakasta vuosittain
  • investointeja päästöjä vähentäviin projekteihin, kuten vesihuoltoon, uusiutuvaan energiaan sekä puiden istutukseen

Lue lisää: Tjäreborg – kestävämmän matkailun puolesta

Fredrik Henriksson, viestintäjohtaja Thomas Cook Northern Europe, puh. +46 709 513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

Natural Capital Partners, NCP

20 vuotta sitten perustetun NCP:n yhteistyökumppaneihin kuuluu tunnettuja yrityksiä, kuten H&M, SAS, Microsoft, PwC ja Sky. Yritys oli mukana perustamassa alan yhteistyöelintä ICROA:a (International Carbon Reduction and Offset Alliance) ja on kehittänyt standardeja yritysten päästöjen mittaamiseen ja ilmastotavoitteiden asettamiseen. Vuonna 2002 julkaistu ja vuosittain päivitettävä The Carbon Neutral Protocol sisältää yrityksille viisi konkreettista askelta selkeään, mitattavaan ja läpinäkyvään ilmastotyöhön, jonka tavoitteena on hiilineutraalius.

*Thomas Cook Northern Europeen kuuluvat matkanjärjestäjät Tjäreborg Suomessa, Ving, Ruotsissa ja Norjassa, Spies Tanskassa sekä Globetrotter-risteilyt ja Thomas Cook Airlines Scandinavia.