Harvinaista logistista taituruutta

Lehdistötiedote   •   Elo 30, 2013 10:17 EEST

Logistiikka voi olla yhtä sirkusta, mutta harvoin niin kirjaimellisesti kuin alkukesästä Helsingin Suvilahdessa, jossa kolme notkeaa naista ja Toyota Traigo harjoittelivat CIRKO-keskuksen tiloissa kansainvälistä tanssi- ja akrobatiaesitystä!

“FORKLIFT-esityksemme idea syntyi Australiassa, kertoo sirkustaiteilija Henna Kaikula, joka asuu siellä nykyään itsekin. Esityksen toteuttaja on arvostettu KAGE-teatteriryhmä ja ohjaaja ja muut jäsenet Hennaa ja suomalaista pukusuunnittelijaa lukuun ottamatta ovat australialaisia. “Olemme iloisia, ettäsaimme mahdollisuuden tulla myös Suomeen harjoittelemaan ja markkinoimaan esitystämme, jolle CIRKO – Uuden Sirkuksen Keskus – tarjoaa upeat puitteet täällä Suvilahden entiselle voimala-alueelle.”

Ensi-ilta on Melbourne International Festivaaleilla lokakuussa 2013, jonka jälkeen edessä on kansainvälinen kiertue. "Esityksemme on tavanomaisesta poikkeava ja se onkin herättänyt suurta kiinnostusta ympäri Eurooppaa ja Australiaa sekä myös mm. Koreassa."

Suomeen esitys tuodaan kesällä 2014, mahdollisesti jo toukokuussa.

Ihminen ja kone

FORKLIFT-esitys käsittelee ihmisen ja koneen suhdetta maailmassa, jossa erilaiset koneet hallitsevat jokapäiväistä elämäämme yhä enemmän.

"Näytämme mitä tapahtuu kun inhimillisyys kohtaa kovan konemaailman, jonka vertauskuvana trukki toimii mainiosti", Henna Kaikula kuvailee.

Hänen mukaansa trukki on osoittautunut yllättävän monipuoliseksi välineeksi esitykseen, jossa tutkitaan tilankäyttöä sekä koneen, ihmisen ja luonnon yhteispeliä taiteen keinoin.

Toyota sponsorina

Koska trukin kuljettaminen maailmanlaajuisen kiertueen mukana ja harjoituksissa olisi ollut hankalaa, luontevaksi ratkaisuksi osoittautui yhteistyö Toyotan kanssa. Toyota Material Handlingin globaali verkosto takaa, että samanlainen Traigo-trukki löytyy maailman joka kolkasta, myös Suomesta.

“Suhtauduimme tietenkin heti myönteisesti KAGE-ryhmän toiveeseen saada trukki lainaksi”, toteaa TMHFi:n myyntineuvottelija Petri Lindfors. “Innovatiivisena yrityksenä olemme avoimia kaikille uusille ideoille, vaikka toki alussa ajatus kuulosti yllättävältä.”

“Esitysryhmän ammattimaisuus kuitenkin poisti kaikki epäilykset. Kaikilla on trukkikortit ja vakuutukset sekä taustaksi on tehty perusteellinen riskiarvio. Harvoin työkäytössäkään panostetaan turvallisuuteen yhtä paljon.”

Esityksen trukkitähtenä loistaa sähkökäyttöinen Toyota Traigo -vastapainotrukki. Se on teknisesti
edistyksellinen, suorituskykyinen ja turvallinen sekä äärimmäisen ympäristöystävällinen – uusimman malliston kierrätysaste on peräti 99 %.

Eli kyllä Toyota Traigoa kelpaa esitellä sirkusareenallakin!

Toyota Material Handling Finland Oy (TMHFi) on Suomen suurin materiaalinkäsittelylaitteiden ja niihin liittyvien palveluiden ja ratkaisujen toimittaja. Laajaa Toyota- ja BT-trukkien tuotevalikoimaa täydentävät 5 – 9 tonnia nostavat Kalmar Light – sarjan trukit, Manitoun maasto- ja ajoneuvotrukit sekä Toyota Material Handling varastokalusteet. Yhtiön palveluksessa on 140 henkilöä ja liikevaihto on 44 miljoonaa euroa (2012). TMHFi on ISO14001-sertifioitu Toyotan kestävänkehityksen strategian mukaisesti. Yritys kuuluu maailman suurimman trukkivalmistajan Toyota Industries Corporationin materiaalinkäsittelyliiketoiminnasta vastaavaan Toyota Material Handling Groupiin.