Toyota Material Handling Finland Oy - Jatkamme yhteistyötä EU-OSHA:n kampanjassa turvallinen työympäristö.

Lehdistötiedote   •   Touko 06, 2014 12:47 EEST

Toyota jatkaa hyvää yhteistyötä Euroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston (EU-OSHA) kanssa turvallisemman työympäristön puolesta. Toyota Material Handling Europe (TMHE) julkistaa yhteistyökumppanuuden kampanjassa ”Terveellinen työ – stressi hallinnassa.”

EU-OSHA on tutkinut työperäisen stressin aiheuttamia sairauspoissaoloja työpaikoilla. Tutkimusten mukaan kustannukset Eurooppalaisille yrityksille työperäisen stressin aiheuttamista poissaoloista nousevat 240 miljardiin euroon vuodessa. Kampanjan tavoitteena on nostaa asia esille työyhteisöissä ja antaa ohjeistusta työntekijöille ongelman tunnistamiseen ja välttämiseen.

“Suurena työnantajana Euroopassa kiinnitämme paljon huomiota terveelliseen työympäristöön. Vaikutukset työntekijöihin ja yrityksen toimintaan ovat molemmat erittäin tärkeitä.” kertoo HR-johtaja Peter Damberg, Toyota Material Handling Europesta. “Viimeisimmät tämän kaltaiset kampanjat ovat osoittautuneet menestyksekkääksi ja voimme laajentaa ja jakaa omaa osaamistamme myös asiakkaiden kanssa toimiessamme.”

Toyotalla on vahva tausta työturvallisuuden osalta, jota maailman tunnetuin valmistusjärjestelmä Toyota Production System eli TPS edustaa. Kaikki Toyotan tuotantolaitokset ovat OHSAS 18001 sertifioituja ja sisältävät ‘Safety Dojo’ alueet, jotka keskittyvät turvalliseen työskentelyyn ja työskentelytapoihin työntekijöiden eduksi. Turvallisuus on myös avaintekijä trukkimekaanikkojen koulutuksessa (Service Technician Education Program, STEP) kuten myös kuljettajakoulutuksessa(Toyota Operator Training).

Viimeisin kampanja pyrkii osoittamaan psykososiaalisen stressin aiheuttamat ongelmat työssä. Tutkimusten mukaan jopa 60 % työpoissaoloista voidaan yhdistää työperäisen ja psykososiaalisen stressin aiheuttamiin sairastumisiin. Stressi on toiseksi yleisin sairauspoissaoloksi raportoitu syy Euroopassa tuki- ja liikuntaelinsairauksien jälkeen.

TMHE on odotetusti mukana EU-OSHA:n kanssa tässä kampanjassa. TMHE tulee järjestämään tapahtuman Euroopan pääkonttorissa Mjölbyssä ja muita alueellisia tapahtumia yhdessä EU-OSHA:n kanssa.

Toyota Material Handling Finland Oy (TMHFi) on Suomen suurin materiaalinkäsittelylaitteiden ja niihin liittyvien palveluiden ja ratkaisujen toimittaja. Laajaa Toyota- ja BT-trukkien tuotevalikoimaa täydentävät 5 – 9 tonnia nostavat Kalmar Light – sarjan trukit, Manitoun maasto- ja ajoneuvotrukit sekä Toyota Material Handling varastokalusteet. Yhtiön palveluksessa on 140 henkilöä ja liikevaihto on 44 miljoonaa euroa (2012). TMHFi on ISO14001-sertifioitu Toyotan kestävänkehityksen strategian mukaisesti. Yritys kuuluu maailman suurimman trukkivalmistajan Toyota Industries Corporationin materiaalinkäsittelyliiketoiminnasta vastaavaan Toyota Material Handling Groupiin.