Toyota Material Handling Finland Oy - Toyota I_Site -kalustonhallintaratkaisu laajenee

Lehdistötiedote   •   Touko 20, 2014 11:07 EEST

Toyota on ollut, jo vuosien ajan edelläkävijä PIN-koodi käynnistyksellään. Tällä on parannettu trukkien käyttöturvallisuutta varmistamalla, että vain ajo-oikeuden omaava kuljettaja voi käyttää trukkia. Järjestelmä laajenee nyt ”Smart access”  – henkilökorttipohjaisella käynnistysjärjestelmällä. Lisäksi Toyota I_Siten käyttöliittymä laajenee  mobiilisovelluksella, jolloin varaston trukkien kalustonhallinta luonnistuu entistäkin helpommin etänä mobiililaitteiden avulla.

Toyota I_Site konsepti on jo vakiinnuttanut maineensa takaamalla kattavan tiedon trukkikaluston toiminnoista, kustannuksista ja trukkien käyttäjistä. Tiedonsiirto tapahtuu trukkeihin asennetulla tiedonkeruuyksiköllä, joka toimii GPRS/3G verkon kautta.  Toyota I_Site antaa hallinnoinnin ja mittaamisen mahdollisuuden kaikkeen oleelliseen tietoon trukeista ja kuljettajista sisältäen käyttöasteet, sähkötrukin akkutiedot ja iskutiedot. Samalla on mahdollista päivittää kuljettajien oikeudet, lisätä kuljettajia trukkeihin tai vapauttaa trukki toimintaan kolarin tai iskun jälkeen.

Suurin osa suomalaisista yrityksistä on ottanut käyttöön henkilökortin lisätäkseen turvallisuutta ja rajoittaakseen luvatonta kulkua. Jokaisella henkilökuntaan kuuluvalla on oma henkilökortti, jossa on henkilökohtaiset kulkuoikeudet määritettynä. Toyota on kehittänyt Smart Access -korttikäynnistyksen trukkeihin käyttäen hyväksi henkilökorttien teknologiaa. Tällöin yksi kortti riittää niin kulunvalvontaan kuin työkoneiden käyttöön. Kortinlukija on asennettu  trukkiin ja kuljettaja leimaa oman kortin korttilukijassa saaden oikeuden trukin käyttöön.  Täten Smart Access helpottaa kuljettajan tunnistamista ja yksinkertaistaa käyttöoikeuksien hallintaa. Smart Access -korttikäynnistysoptio on osa Toyota I_Site -kalustonhallintajärjestelmää.

Uusi mobiililaitteeseen ladattava sovellus pitää Toyota I_Site- kalustonhallintajärjestelmän mukana aina kaikkialla. Kaikki Toyota I_Site -kalustonhallintajärjestelmän toiminnot ovat edelleen käytettävissä normaalisti internetpalvelussa, mutta kalustonhallinnan oleellisimpia tietoja pystyy seuraamaan liikkeellä ollessa ladattavalla mobiilisovelluksella. Sovellus on suunniteltu iPhone käyttäjille. Sovelluksella voi seurata trukkien hälytyksiä reaaliajassa. Esimerkiksi päivittäistarkastuksien seuraaminen kuuluu osaksi Toyota I_Site -järjestelmää. Tällöin hälytys voi tulla, mikäli trukki ei läpäise päivittäistarkastusta. Hälytyksen voi laukaista myös trukissa oleva törmäysanturi esim. kolarin seurauksena, jolloin tieto iskulukituksista lähetetään suoraan mobiililaitteeseesi. Samalla mobiililatteeseen saa näkyviin tärkeiden trukkien aktiviteetit ja kuljettajaoikeudet.

”Toyota I_Site konseptin jatkuva kehittäminen on vuosien työn tulos, joka alkoi 15 vuotta sitten. Lähtökohtana oli, että  varastopäälliköt pystyvät hallinnoimaan kalustoa mahdollisimman laajasti ja saamaan tietoa trukkien käytöstä ja niiden kuluista,” kertoo Tero Wallenius, jälkimarkkinoinnin palvelutuotteiden tuotepäällikkö Toyota Material Handling Finland Oy:stä. ”Lopullinen tavoite ratkaisullamme on kuitenkin turvallisuuden parantaminen ja asiakkaan trukkitoimintojen tuottavuuden kehittäminen. Mobiilisovelluksen lanseeraaminen olikin luonnollinen kehitysaskel, sillä nykypäivänä päälliköt tarvitsevat tietoa reaaliajassa joustavasti."

Uusi Toyota I_Siten mobiilisovellus on ensimmäinen laatuaan materiaalinkäsittelyalalla.

Toyota I_Site -kalustonhallintajärjestelmän mobiilisovellus ja korttikäynnistys tullaan esittelemään CeMAT 2014 – messuilla Hannoverissa 19. – 23.5.2014 Paviljonki 32:ssa.

Lisätietoja: www.toyota-forklifts.fi

Toyota Material Handling Finland Oy (TMHFi) on Suomen suurin materiaalinkäsittelylaitteiden ja niihin liittyvien palveluiden ja ratkaisujen toimittaja. Laajaa Toyota- ja BT-trukkien tuotevalikoimaa täydentävät 5 – 9 tonnia nostavat Kalmar Light – sarjan trukit, Manitoun maasto- ja ajoneuvotrukit sekä Toyota Racking Solutions varastokalusteet. Yhtiön palveluksessa on 140 henkilöä ja liikevaihto on 44 miljoonaa euroa (2012). TMHFi on ISO14001-sertifioitu Toyotan kestävänkehityksen strategian mukaisesti. Yritys kuuluu maailman suurimman trukkivalmistajan Toyota Industries Corporationin materiaalinkäsittelyliiketoiminnasta vastaavaan Toyota Material Handling Groupiin.