Toyota Material Handling Finland Oy - Toyota Material Handling ja Microsoft yhteistyöhön logistiikan digitalisoinnissa

Lehdistötiedote   •   Touko 17, 2018 10:45 EEST

Toyota Material Handling Europe investoi voimakkaasti materiaalinkäsittelyn teknologiaan ja digitaalisuuteen. Osana teknologiaohjelmaa Toyota on aloittanut yhteistyön Microsoftin kanssa. CeMAT- ja Digital Factory 2018 – messuilla Saksan Hannoverissa huhtikuussa messuvieraat saivat tutustua tämän päivän ja tulevaisuuden teknologiaan, jonka avulla Toyota optimoi asiakkaiden liiketoimintaa.

Trukkien ja materiaalinkäsittelylaitteiden liitettävyys ja digitaalisuus ovat olleet osa Toyotan tuote- ja palveluvalikoimaa jo vuosien ajan. Nyt Toyota on vienyt teknologiaratkaisut aivan uudelle tasolle. Yhtenä esimerkkinä Toyota ja Microsoft ovat kehittäneet yhteistyössä innovatiivisen T-Stream –ohjelmiston huoltomekaanikoiden käyttöön. Telematiikan sekä visuaalisen ja helppokäyttöisen T-Stream –järjestelmän avulla mekaanikot saavat trukeista ainutlaatuista ja älykästä tietoa, jonka avulla mekaanikko voi suorittaa ennakoivaa huoltoa ja ehkäistä äkillisiä vikaantumisia. Näin asiakkaan kaluston käyttöaste nousee ja ylläpitokustannukset laskevat.

Toyota ja Microsoft tekevät tiivistä yhteistyötä myös tekoälyn soveltamisesta trukkikäytössä. CeMAT:n yhteydessä Digital Factory 2018-messuilla esiteltiin “trukkidrone”, joka kulkee itsenäisesti varaston lattiapinnalla. Trukkidrone havainnoi ja oppii nopeasti ympäristön, kulkureitit, esteet ja varastopaikat. Jos varastossa on useita tälläisiä laitteita, niin ne osaavat sujuvasti opettaa toinen toisiaan langattoman viestinnän avulla. Sovellus voidaan viedä jopa niin pitkälle, että tulevaisuudessa ei välttämättä tarvita varastonhallintajärjestelmiä (Warehouse Management Systems, WMS), sillä trukkidrone osaavat ohjata varaston toimintaa itsenäisesti.

"Microsoft on vahva yhteistyökumppani, joka tukee meitä tehdäksemme unelmistamme totta. Hyvä esimerkki on trukkien ennakoiva huolto, jonka tavoitteena on pitää trukki aina käyttökunnossa", kertoi Toyota Material Handling Europen markkinointijohtaja Axel Wahle. “Tunnistamalla tekniset ongelmat ennen kuin ne tapahtuvat saamme trukkien käyttöasteen entistä korkeammaksi eikä trukin seisonta-aikojen aiheuttamia tuotannon katkoksia enää synny.”

Toyota Material Handlingin yhteistyö Microsoftin kanssa keskittyy pääasiassa uuden innovatiivisen teknologian kehittämiseen, ohjelmistoihin ja tulevaisuuden kehitystyöhön.

Toyota Material Handling Finland Oy (TMHFi) on Suomen johtava materiaalinkäsittely- ja sisälogistiikkaratkaisujen toimittaja. Toyotan tehtävänä on tuottaa, palveluja, ratkaisuja ja tuotteita, joiden avulla voidaan kehittää sisälogistiikan tuottavuutta, sisälogistiikan prosesseja sekä varasto- ja logistiikkatiloja. Laajaa Toyota- ja BT-trukkien tuotevalikoimaa täydentävät Kalmar Light-sarjan trukit, monipuoliset jälkimarkkinointipalvelut, koulutuspalvelut, Toyota Racking Solutions -varastokalusteet, automaatioratkaisut ja Toyota I_Site – kalustonhallintajärjestelmä, jonka avulla voidaan johtaa sisälogistiikan tuottavuutta ja kustannuksia. Yhtiön palveluksessa on 140 henkilöä ja liikevaihto on lähes 50 miljoonaa euroa. TMHFi on ISO14001-sertifioitu Toyotan kestävänkehityksen strategian mukaisesti. Yritys kuuluu maailman suurimman trukkivalmistajan Toyota Industries Corporationin materiaalinkäsittelyliiketoiminnasta vastaavaan Toyota Material Handling Groupiin.