Toyota Material Handling Finland Oy - Toyotalta uusi älykäs automaattitrukki-mallisto

Lehdistötiedote   •   Tammi 23, 2018 07:30 EET

Toyota Material Handling lanseeraa laajan automaattitrukkien malliston Euroopan markkinoille. Uusien automaattitrukkien toimintaperiaate perustuu Toyotan lean-ajatteluun ja ne on suunniteltu automatisoimaan toistuva lavankäsittely. Mallisto tarjoaa uudentyyppistä tuottavuutta tarjoamalla ratkaisuja, jotka voidaan toteuttaa moduuleittain askel kerrallaan tai niillä voidaan automatisoida kaikki varaston materiaalinkäsittelytoiminnot. Uusi Autopilot-sarja sisältää lavansiirtovaunun (LAE250), pinontatrukin (SAE160), työntömastotrukit (RAE160-250), keräilytrukin pinoamisominaisuudella (OAE120CB) ja raskaiden kuormien vetotrukin (TAE500). Mallisto kattaa kaikki varaston kaikki yleisimmät toiminnot tavaran siirrosta korkeavarastointiin.

Trukkiautomaatiolla voidaan optimoida tavaravirtaus sekä minimoida vahingot, työaika ja kokonaiskustannukset. Toistuvien yksitoikkoisten työsyklien sijaan työntekijät voivat siirtyä suorittamaan vaativampia ja enemmän lisäarvoa tuottavia työtehtäviä. Automaattinen lavakäsittely tarvitsee myös vähemmän huoltoa ja energiaa, mikä osaltaan parantaa tuottavuutta ja turvallisuutta. Sijoitetun pääoman takaisinmaksuaika on tyypillisesti noin 2 vuotta.

Tarkka ja älykäs navigointi
Toyotan Autopilot-trukit käyttävät hyvin tarkkaa ja joustavaa laserkeilaukseen perustuvaa navigointitekniikkaa: heijastinnavigointia ja ns. luonnollista navigointia. Nämä teknologiat voidaan jopa yhdistää ns. kaksoisnavigoinniksi. Kaksoisnavigoinnin avulla Autopilot-trukki voi navigoida erityyppisillä alueilla käyttäen paikannukseen heijastimia ja ympäristön kiinteitä rakenteita.

Turvallinen ja tarkka lavan käsittely

Autopilot-trukkien toiminnan perusta on työtehtävien suorittaminen turvallisesti. Näin ne kykenevät työskentelemään sujuvasti manuaalitrukkien ja muun liikenteen rinnalla. Sisäänrakennetut turvakytkimet ja – tutkat estävät törmäykset havaittuaan esteitä trukin kulkureitillä. Kuormanilmaisin ja kamerat takaavat tarkan ja turvallisen kuormankäsittelyn.

Älykäs kommunikointi

Autopilot -trukkeja hallinnoidaan Toyotan omalla Order Manager – ohjelmistolla. Ohjelmisto toimii joko itsenäisesti tai kommunikointirajapintana asiakkaan varastonhallinta- ja tuotantojärjestelmien kanssa. Integraatio ERP / WMS-järjestelmiin ja älykäs kalustonhallinta mahdollistavat sen, että Toyotan Order Manager pysyy ajan tasalla varastoarvoista, tilauksista, liikenteestä ja tavaranvirtauksesta.

Älykäs lataus
Autopilot -trukit voidaan varustaa litium ioni-akuilla, jotka ovat jopa 30 % energiatehokkaampia kuin perinteiset märkälyijyakut. Tämä säästää energiaa ja vähentää yrityksen hiilidioksidipäästöjä. Automaattisen latausjärjestelmän avulla trukit latautuvat nopeasti tehtävien välillä ilman henkilöstöä tai lataustiloja.

Autopilot-sarja perustuu Toyotan manuaalisiin varastotrukkeihin. Tällöin niitä voidaan ajaa myös trukinkuljettajan avulla. Noin 95% trukkien rakenteesta on sama kuin vastaavillastandarditrukeilla, joten huolto onnistuu sujuvasti Toyotan huoltoverkoston avulla. Sijoituksen maksimaalisen tuoton varmistamiseksi automaattitrukkien käyttöön sisältyy palveluita, kuten järjestelmän tuki ja ylläpito halutulla laajuudella, muutostenhallinta ja Autopilot -trukin täydellinen ylläpitohuolto.

Toyota Material Handling Finland Oy (TMHFi) on Suomen johtava materiaalinkäsittely- ja sisälogistiikkaratkaisujen toimittaja. Toyotan tehtävänä on tuottaa, palveluja, ratkaisuja ja tuotteita, joiden avulla voidaan kehittää sisälogistiikan tuottavuutta, sisälogistiikan prosesseja sekä varasto- ja logistiikkatiloja. Laajaa Toyota- ja BT-trukkien tuotevalikoimaa täydentävät Kalmar Light-sarjan trukit, monipuoliset jälkimarkkinointipalvelut, koulutuspalvelut, Toyota Racking Solutions -varastokalusteet, automaatioratkaisut ja Toyota I_Site – kalustonhallintajärjestelmä, jonka avulla voidaan johtaa sisälogistiikan tuottavuutta ja kustannuksia. Yhtiön palveluksessa on 140 henkilöä ja liikevaihto on 41,4 miljoonaa euroa. TMHFi on ISO14001-sertifioitu Toyotan kestävänkehityksen strategian mukaisesti. Yritys kuuluu maailman suurimman trukkivalmistajan Toyota Industries Corporationin materiaalinkäsittelyliiketoiminnasta vastaavaan Toyota Material Handling Groupiin.