Toyota Material Handling Finland Oy - Uusi Toyota Logistic Design-kilpailu käynnistyy – suomalaisia halutaan mukaan

Lehdistötiedote   •   Huhti 18, 2017 10:04 EEST

“Package Delivery. Join the revolution” on tämän vuoden teemana Toyota Logistic Design – kilpailussa (TLDC 2018). Toyota Material Handling Europe etsii suunnittelijoita, jotka haluavat olla suunnittelemassa verkkokauppojen tulevaisuuden logistiikkaa.

Tämän vuoden suunnittelukilpailun teemana on verkkokaupan logistiikka, joka lisääntyy sekä B-to-B että B-to-C – kaupankäynnissä. Verkkokaupan myötä asiakkaat odottavat nopeita toimitusaikoja. Se ei kuitenkaan aina ole luonnollisesti mahdollista, koska mm. liikenteen sujuvuuteen on vaikea vaikuttaa.

Toyota haluaa haastaa muotoilu-alan opiskelijoita hylkäämään perinteisen logistiikkaketjun ajattelutavan ja suunnittelevan nopean, ympäristöystävällisen ja mullistavan ratkaisun, joka helpottaa suoratoimituksia asiakkaille ja optimoi viimeiset kilometrit asiakkaan luo. Samalla kun ajatellaan tulevaisuutta ja otetaan kehitystrendit puntariin, osallistujien tulee huomioida Toyotan juuret ja innovointi inspiraation lähteenä.

Suomalaiset muotoilun opiskelijat ovat menestyneet aikaisemmissa kilpailuissa erinomaisesti. Elisa Määttänen ja Nea Kosonen Turun AMK:sta voittivat pääpalkinnon ensimmäisessä kilpailussa vuonna 2014. Elisa Määttänen työskentelee nykyään muotoilijana Toyota Design Centerissä Ruotsin Mjölbyssä. Kaksi vuotta sitten suomalaiskolmikko Antti Laukkanen, Sami Laiho and Viljami Räisänen saavuttivat kolmannen sijan. Näistä herroista Viljami Räsänen on ollut työharjoittelussa Toyota Design Centerissä viime vuonna.

“Kun julkistimme ensimmäisen Toyota Logistic Design -kilpailun (TLDC) neljä vuotta sitten, emme tienneet miten laajaa kiinnostusta kilpailu tulee herättämään muotoilu-alan opiskelijoissa ja vasta valmistuneissa muotoilijoissa ympäri Eurooppaa. Tänäkin päivänä kolme osallistujaa aikaisemmista kilpailuista työskentelee Toyotan Design Centerissä Ruotsissa. He mahdollistavat sen, että saamme nuorilta suunnittelijoilta ideoita tuotteisiimme ja pidämme ovet auki uusiin mahdollisuuksiin.” sanoo Toyota Material Handling Europen päämuotoilija, Magnus Oliveira Andersson.

Kilpailuun osallistuminen alkaa nyt ja kilpailutöiden vastaanottaminen sulkeutuu 22. lokakuuta 2017. Kaikki Eurooppalaiset muotoilun opiskelijat ja vuonna 2017 valmistuneet ovat tervetulleita mukaan kilpailuun. Palkintona on voittajalle 5000 € arvoinen rahapalkinto. Parhaat työt tullaan esittelemään CeMAT – messuilla kesäkuussa 2018 Hannoverissa, Saksassa.

Osallistujat löytävät lisätietoja sekä voivat osallistua kilpailuun täältä: Toyota Logistic Design Competition.

Toyota Material Handling Finland Oy (TMHFi) on Suomen johtava materiaalinkäsittely- ja sisälogistiikkaratkaisujen toimittaja. Toyotan tehtävänä on tuottaa, palveluja, ratkaisuja ja tuotteita, joiden avulla voidaan kehittää sisälogistiikan tuottavuutta, sisälogistiikan prosesseja sekä varasto- ja logistiikkatiloja. Laajaa Toyota- ja BT-trukkien tuotevalikoimaa täydentävät Kalmar Light-sarjan trukit, monipuoliset jälkimarkkinointipalvelut, koulutuspalvelut, Toyota Racking Solutions -varastokalusteet, automaatioratkaisut ja Toyota I_Site – kalustonhallintajärjestelmä, jonka avulla voidaan johtaa sisälogistiikan tuottavuutta ja kustannuksia. Yhtiön palveluksessa on 140 henkilöä ja liikevaihto on 41,4 miljoonaa euroa. TMHFi on ISO14001-sertifioitu Toyotan kestävänkehityksen strategian mukaisesti. Yritys kuuluu maailman suurimman trukkivalmistajan Toyota Industries Corporationin materiaalinkäsittelyliiketoiminnasta vastaavaan Toyota Material Handling Groupiin.