Toyota Material Handling Finland Oy - Uutta energiaa - Toyotan Lithium-Ion – mallisto laajenee

Lehdistötiedote   •   Helmi 25, 2016 08:00 EET

Toyota Material Handlingin tarjoama Li-Ion -trukkimallisto laajenee Toyotan kestävän kehityksen strategian mukaisesti. Lithium-Ion -akkuteknologia kattaa nyt myös 48V-vastapainotrukit ja työntömastorukit. Toyotan Li-Ion – trukkimallisto on markkinoiden laajin mikä takaa asiakkaille ratkaisun energiatehokkaaseen sisälogistiikkaan.

Vuonna 2013 lanseerattu Li-Ion – mallisto sisälsi alun perin kaksi trukkimallistoa: BT Levio -lavansiirtovaunut ja BT Optio -matalakeräilytrukit. Sen jälkeen neljä mallisarjaa on liittynyt Li-Ion perheeseen: BT Staxio- pinontatrukki, BT Reflex -työntömastotrukki, BT Movit -vetotrukki ja Traigo 48V-vastapainotrukki. Traigo 48 on ensimmäinen Li-Ion -akulla varustettu vastapainotrukki markkinoilla.

“Investoimalla Li-Ion – teknologiaan investoit tulevaisuuteen”, kertoo Jukka Heinonen, Toyota Material Handling Finland Oy:n myyntijohtaja. “Tarjoamme asiakkaidemme sisälogistiikkaan entistä enemmän energiatehokkaita vaihtoehtoja, parempaa tuottavuutta ja yksinkertaisempia prosesseja samalla huomioimalla ympäristön”.

Li-ion –akkuteknologian edut tulevat esille erityisesti vuorotyössä. Perinteinen akunvaihdon ja vaihtoakkujen tarve poistuu, sillä yhdellä akulla voidaan ajaa 24/7 lataamalla akkua esimerkiksi kahvi- ja ruokataukojen aikana.Tällöin työntekijällä ei mene aikaa ylimääräiseen akunvaihtoon, kallista akunvaihtojärjestelmää ei tarvita ja riski työtapaturmista akunvaihdon yhteydessä poistuu. Akunvaihdon tarpeen poistumisen kautta trukin seisonta-aika on minimoitu, jolloin trukin käyttöaika ja tuottavuus lisääntyvät.

Toyotan Li-ion – trukit vähentävät energian kulutusta noin 30 % verrattuna perinteiseen akkuteknologiaan kehittyneen akku- ja lataustekniikan ansiosta. Näin ollen myös hiilijalanjälki ja energiakustannukset pienenevät. Lisäksi Toyotan Li-ion akkujen elinkaari on noin 3-4 pidempi kuin perinteisellä märkälyijyakulla.

Maailman suurin materiaalinkäsittelyalan messu CeMAT 2016 järjestetään Saksan Hannoverissa 31.5. – 3.6.2016. Laajan Li-Ion – malliston lisäksi esittelyssä on Toyota I_Site – kalustonhallintajärjestelmän uusin versio, jossa on paljon uusia ominaisuuksia asiakkaan kaluston kokonaiskustannuksien ja työturvallisuuden parantamiseksi. Mukana on näyttävästi myös Toyotan trukkiautomaatioratkaisut, joiden etuna on joustavuus ja kustannustehokkuus. Uusista teknologioista esittelemme Li-ionin lisäksi polttokennoteknologiaa ja Toyota Tonero – trukkimalliston uusia polttomoottoreita, joiden avulla polttoainetta voi säästyä jopa 50 % aikaisempaan verrattuna.

Toyota Material Handling Finland Oy (TMHFi) on Suomen johtava materiaalinkäsittely- ja sisälogistiikkaratkaisujen toimittaja. Toyotan tehtävänä on tuottaa, palveluja, ratkaisuja ja tuotteita, joiden avulla voidaan kehittää sisälogistiikan tuottavuutta, sisälogistiikan prosesseja sekä varasto- ja logistiikkatiloja. Laajaa Toyota- ja BT-trukkien tuotevalikoimaa täydentävät Kalmar Light-sarjan trukit, monipuoliset jälkimarkkinointipalvelut, koulutuspalvelut, Toyota Racking Solutions -varastokalusteet, automaatioratkaisut ja Toyota I_Site – kalustonhallintajärjestelmä, jonka avulla voidaan johtaa sisälogistiikan tuottavuutta ja kustannuksia. Yhtiön palveluksessa on 140 henkilöä ja liikevaihto on 41,4 miljoonaa euroa. TMHFi on ISO14001-sertifioitu Toyotan kestävänkehityksen strategian mukaisesti. Yritys kuuluu maailman suurimman trukkivalmistajan Toyota Industries Corporationin materiaalinkäsittelyliiketoiminnasta vastaavaan Toyota Material Handling Groupiin.