Toyota SpotMe® varoitusjärjestelmä turvallisemman työympäristön puolesta

Lehdistötiedote   •   Kesä 28, 2013 07:49 EEST

Yksi Toyotan perusarvoista on oman ja asiakkaiden turvallisuuskulttuurin jatkuva kehitys.
Uusin turvallisuutta edistävä tuote on Toyota SpotMe-järjestelmä.
Se on Toyotan ratkaisu estämään liikenteestä johtuvia onnettomuuksia varastoissa ja tuotantolaitoksissa

Innovatiivinen Toyota SpotMe-järjestelmä on kehitetty edistämään turvallisuutta varastoissa ja
tuotantolaitoksissa. Sisäänrakennetuilla suunta-herkillä sensoreillaan SpotMe havaitsee trukit ja jalankulkijat risteyskohdissa ja antaa varoituksen risteävästä liikenteestä. Varoitusyksikkö alkaa vilkkua, kun potentiaalinen törmäysvaara havaitaan, jolloin kulkuneuvot ja jalankulkijat ymmärtävät
hidastaa ja pysähtyä risteyksiin.

Toyota SpotMe on erityisesti suunniteltu suojaamaan työntekijöitä, kulkuneuvoja ja rahtia. Se
edistää myös tasaisempaa liikennevirtaa, sillä trukkien kuljettajat tekevät vähemmän paniikkijarrutuksia. Tämä auttaa vähentämään energiankulutusta ja trukit pysyvät paremmassa kunnossa. Tämä ainutlaatuinen onnettomuuksia estävä SpotMe-järjestelmä on käyttäjäystävällinen ja helppo asentaa risteyskohtien seiniin tai hyllyihin. Se ei vaadi komponenttien asennusta trukkeihin ja järjestelmän huollon tarve onminimaalinen. Varoitusyksikkö voidaan kytkeä verkkovirtaan tai sitä voi käyttää lisävarusteena saatavalla akulla.

“Varastot ja tuotantolaitokset ovat nykypäivänä hektisiä työympäristöjä, jotka vaativat erityistä huomiota trukkienkuljettajilta ja jalankulkijoilta varsinkin risteyskohdissa. Varoitusta antaessaan SpotMe käyttää kahta vuorotellen vilkkuvaa valoa, koska ne ovat paljon näkyvämpiä kuin pelkästään vilkkuva valo tai muun tyyppiset varoitusvalot. SpotMe on jo todistanut tehokkuutensa laajoissa kenttätesteissä parantamalla työntekijöiden ja varastojen turvallisuutta sekä alentamalla kustannuksia,” sanoo Joni Laakkonen, SpotMe-järjestelmän tuotespesialisti Toyota Material Handling Finland Oy:stä.

Toyota Material Handling Europe (TMHE) on yksi Euroopan laajuisen EU-OSHA–työturvallisuuskampanjan yhteistyökumppaneista. EU-OSHA –kampanja on käynnissä vuosina 2012-2013 ja kampanjan tarkoituksena on vähentää Eurooppalaisten työpaikkojen työturvallisuuteen liittyviä riskejä.  Yksi Toyotan vahvoista panostuksista kampanjan aikana on SpotMe-järjestelmän kehittäminen.

Lisätietoja Toyota SpotMe-järjestelmästä
löydät täältä
.

Toyota Material Handling Finland Oy (TMHFi) on Suomen suurin materiaalinkäsittelylaitteiden ja niihin liittyvien palveluiden ja ratkaisujen toimittaja. Laajaa Toyota- ja BT-trukkien tuotevalikoimaa täydentävät 5 – 9 tonnia nostavat Kalmar Light – sarjan trukit, Manitoun maasto- ja ajoneuvotrukit sekä Toyota Material Handling varastokalusteet. Yhtiön palveluksessa on 140 henkilöä ja liikevaihto on 44 miljoonaa euroa (2012). TMHFi on ISO14001-sertifioitu Toyotan kestävänkehityksen strategian mukaisesti. Yritys kuuluu maailman suurimman trukkivalmistajan Toyota Industries Corporationin materiaalinkäsittelyliiketoiminnasta vastaavaan Toyota Material Handling Groupiin.