Tokmannin kotipaikaksi Mäntsälä

Lehdistötiedote   •   Tammi 13, 2010 16:18 EET

Tokmanni-konsernin kotipaikka vaihtui 11.12.2009 Joensuusta Mäntsälään, jonne yhtiön aikaisemmin usealla eri paikkakunnalla sijainneet logistiikka- ja pääkonttori-toiminnot keskitettiin jo vuoden 2008 aikana.

Logistiikkakeskuksen sijaintipaikaksi valikoitui tiukan kilpailun jälkeen Mäntsälä, jonka sijainti on logistisesti erinomainen. Kapulin alue sijaitsee aivan valtatie neljän ja risteävän Kehä V:n risteyksessä oikoradan tuntumassa ja etäisyys uuteen Vuosaaren satamaan on vain n. 50 kilometriä. Mäntsälän kunnan aktiivinen ja myönteinen ilmapiiri, logistiikkakeskuksen tontin tekniset valmiudet sekä kunnan taloudellinen vastaantulo vaikuttivat suuresti myös sijaintipaikan valintaan.

Vuoden 2010 alussa Tokmannin logistiikkakeskuksessa työskenteli 360 henkilöä, joista varaston puolella työskenteli 231 henkeä ja pääkonttorissa 129. Tokmanni on Mäntsälän kunnan alueella suurin yksityinen työllistäjä ja konsernin palveluksessa onkin tällä hetkellä 111 mäntsäläläistä logistiikka-keskuksen ja paikkakunnalla olevan Robinhood-myymälän palveluksessa.

Mäntsälän logistiikkakeskus oli Suomen suurin yhdellä kertaa kaupan tarpeisiin rakennettu logistiikka-kiinteistö. Rakennuksen pinta-ala on n. 74 400 m2, joista toimistotilojen osuus on n. 6000 m2 ja varaston osuus n. 68 000 m2. Tontin pinta-ala on 14,5 ha. Samalle alueelle on vielä optio 38 000m2 lisärakennuksesta. Tällä hetkellä Mäntsälän logistiikkakeskus palvelee kaikkia konsernin 7 eri myymäläketjua, yhteensä 139 myymälää.

Uudet tilat ja toimintamallit on rakennettu vastaamaan voimakasta myynnin kasvua. Tavoitteenamme on panostaa yhä enemmän asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden huomioon ottamiseen. Ketterän ja joustavan toimintamallimme ansiosta pystymme reagoimaan kulutustrendien muutoksiin isoja keskusliikkeitä nopeammin.

Tämän vuoden aikana Tokmanni tulee avaamaan uudet myymälät Äänekoskelle ja Jyväskylään.

Tokmanni-konserni on Suomen suurin halpakauppaketju. Konserniin kuuluu yhteensä 149 myymälää myymäläketjujen Tokmanni, Tarjoustalo, Robinhood ja Maxi-Kodintukku alla. Konserni yhdistää kaikki myymäläketjunsa yhden Tokmanni-ketjunimen alle vuoden 2015 loppuun mennessä. Myymäläverkosto kattaa koko Suomen etelästä pohjoiseen ja idästä länteen. Pohjoisin myymälä on Rovaniemellä ja eteläisin Hangossa. Myymäläketjujen lisäksi konsernilla on oma verkkokauppa. Vuonna 2013 konsernin liikevaihto oli 711 miljoonaa euroa. Tokmanni-konserni työllistää tällä hetkellä noin 3 000 henkilöä.