Tekla Global BIM Awards 2018: Best Commercial Project - Luminary

​Menestystä Tampereelle ja Kainuuseen Tekla Global BIM Awards 2018 - kilpailussa

SUNNYVALE, Kalifornia, 19.9.2018 – Trimble (NASDAQ; TRMB) julkisti tänään Tekla Global Building Information Modeling (BIM) Awards -kilpailun voittajat. Joka toinen vuosi järjestettävässä kilpailussa palkitaan maailman vaikuttavimmat tietomallipohjaiset rakennushankkeet. Vuoden 2018 parhaaksi projektiksi valittiin Dubaissa, Arabiemiirikunnissa sijaitseva Museum of the Future, jonka on suunnitellut Eversendai Engineering L.L.C.

Vuonna 1999 aloitettu kilpailu on tarkoitettu projekteille, jotka laajentavat rakennesuunnittelun ja rakennustietojen mallinnuksen käyttöalueita innovatiivisella tavalla. Kilpailuun osallistui yli 140 projektia, mukaan lukien Teklan alueellisten BIM Awards -kilpailujen voittajat 36 maasta. Voittajat valitsi alan asiantuntijoista koostuva raati, jossa olivat mukana Christian Jahn, Elbert O. Speidel, Marina Korol, Craig Garrett ja Jari Heino. Raati arvioi 16 finalistia kiinnittäen huomiota yhteistyöhön, toteutukseen, innovatiivisuuteen ja rakennettavuuteen.

Tekla Global BIM Awards 2018 voittajat:

Best BIM Project, Best Public Category Project, yleisöäänestyksen voittaja
Museum of the Future – Yhdistyneet arabiemiirikunnat
Eversendai Engineering L.L.C.

Museum of the Future on näyttelytila, jossa on tarkoitus esitellä futuristisia konsepteja, palveluja ja tuotteita. Museo on epäilemättä yksi maailman monimutkaisimmista rakenteista, joten sen suunnitteluvaiheessa täytyi kerätä valtava määrä tietoa useilta eri alueilta. Tekla BIMsightin avulla Eversendai pystyi tunnistamaan katto-, julkisivu-, talotekniikka- ja runkorakenteiden väliset mahdolliset ristiriidat jo ennen rakentamisen aloittamista.

"Teklan ohjelmiston mahdollistama BIM-hallinta paransi projektin tehokkuutta, tarkkuutta ja ajanhallintaa.", sanoo Eversendain suunnittelujohtaja Sreenivasa Rao Vipparla.

Best Commercial Project
Luminary – Suomi
A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Skanska Oy, BST-Arkkitehdit Oy, Betonirakenne Oinas Oy, Parma Oy, Optiplan Oy, Caverion Suomi Oy

Asuntoja, liiketiloja ja pysäköintitilaa sisältävä 21-kerroksinen Luminary oli haastava ja monimutkainen rakenne, joka edellytti erittäin sujuvaa yhteistyötä suunnittelijoiden, rakentajien ja valmistajien välillä. Mallinnuksessa on huomioitu mm. putoamissuojaukset, mikä edesauttaa rakennustyömaan työturvallisuutta. Elementtien mallinnustarkkuus on viety poikkeuksellisen pitkälle ja työmaan vaatimukset on otettu mallissa erinomaisesti huomioon.

Best Industrial Project
Hinkley Point C –Iso-Britannia
Atkins

Best Infrastructure Project
Trafikplats Vega – Ruotsi
ELU Konsult AB

Best Sports & Recreation Project
Optus Stadium – Australia
Arup & PDC Group

Best Small Project
Station La Glaciere – Ranska
Baudin Chateauneuf

Best Student Project
BlackSea-TORM – Turkki
Fatih Yesevi OKUR, Ebru KALKAN, Ergün ERDOĞAN ja Rufai DEMİR – Karadenizin tekninen yliopisto

Special Recognition
Kainuun uusi sairaala – Suomi
Kainua-allianssi: Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä, Skanska Talonrakennus Oy, Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco Architects Oy, Sweco Talotekniikka Oy, Sweco PM Oy, Caverion Suomi Oy

Kainuun sairaala on laaja betoni- ja puurakentamisprojekti, jonka kaikissa vaiheissa on rakennustietojen mallinnusta ja siihen perustuvaa yhteistyötä. Sairaalan rakentamisessa on käytetty rakennustietomalleja innovatiivisella tavalla hyödyntämällä edistynyttä teknologiaa, kuten 3D-virtuaalitodellisuuden mahdollistavaa CAVE:a (Computer Assisted Virtual Environment) sekä lisättyä todellisuutta (augmented reality).

Lisätietoja Tekla Global BIM Awards -kilpailusta, siihen osallistuneista projekteista sekä voittajista on osoitteessa https://www.tekla.com/bim-awards/winners

Lisätietoja kilpailun raadista on osoitteessa https://www.tekla.com/bim-awards/2018-jury.