Uusia Upeart Festival 2019 -teoksia Saloon, Iisalmeen, Tampereelle ja Espooseen

Uutinen   •   Loka 27, 2019 09:52 EET

Sobekcis-duon teos Salossa. Kuva Murat Mutlu.

SOBEKCIS – INKEREENTIE 348, SALO

Varsinaissuomalaista peltomaisemaa värittää nyt poikkeuksellinen julkinen taideteos, kun Sobekcis-taiteilijakaksikon kokonaisen ladon kattavan muraali valmistui Turunväylälle, osoitteeseen Inkereentie 348. Kaikilta sivuiltaan maalattu lato sai ylleen voimakkaita värejä, liikettä ja abstrakteja muotoja kantavan teoksen, joka valaistaan pysyvästi uusiutuvan energian sähköllä. Salon latomuraali haastaa sijainnillaan urbaanin julkisen taiteen perinteitä, jossa teoksia on totuttu näkemään keskellä kaupunkimaisemaa.

Kuva: Spidertag

SPIDERTAG – SAVONKATU 13, IISALMI

Espanjalaisen taiteilijan Spidertagin neonväreillä leikittelevä valotaideteos valmistui Iisalmen Savonkadulle, keskelle kaupungin keskustaa. Valotekniikkaa uniikilla tavalla hyödyntävä ‘Interactive Neon Mural #6’ julkaistiin 1.10. järjestetyssä tilaisuudessa, jossa taiteilija sytytti teoksen valot ensimmäistä kertaa yleisölle. Samalla Spidertag kutsui kaupunkilaiset leikkiin – katsoja voi vaikuttaa interaktiiviseen teoksen värimaailmaan ja liikkeisiin valokaapeleita ohjaavan Lotus Lantern -sovelluksen avulla.

Kuva: Sami Kallioniemi

PAOLA DELFIN – SAARENVAINIONKATU 9, TAMPERE

Meksikolaisen taiteilijan Paola Delfinin 27 metriä korkeaseinämaalaus valmistui SATOn asuinkerrostalon julkisivuun. Kolme taloyhtiän asukasta – Sofia, Suhal ja Maija – antoivat kasvonsa teokseen. Mustavalkoisista maalauksistaan tunnettu Delfin juhlistaa teoksellaan talon yhteisöllisyyttä ja vahvoja naisia – maahanmuuttajataustaista äitiä ja tytärtä sekä taloyhtiön vanhinta alkuperäistä asukasta.

Kuva: Jussi TwoSeven

JUSSI TWOSEVEN – KALASÄÄKSENTIE 8, ESPOO

Ilmeikkäistä eläinhahmoistaan ja mustavalkoisesta, graafisesta tyylistään tunnettu Jussi TwoSeven toteutti kahdesta muraalista koostuvan teoksensa Karakallion taidealueelle. Upeart Festivalin aikana syntynyt teospari täydentää Karakallion värikästä taidealuetta kahden talon päätyseiniin levittäytyvällä kokonaisuudella, joka leikittelee vastakkaisuuksilla ja kääntyy positiivista negatiiviksi.

Kommentit (0)

Kommentti

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.