Eero Lampisen valmis teos Kemissä. Valokuva: Henrik Dagnevall.

Kemin ja Rovaniemen uudet muraalit valmistuivat

Valtakunnallinen UPEA17-kaupunkitaidefestivaali jätti jälkensä Pohjois-Suomeen. Suurikokoiset seinämaalaukset toteutettiin festivaalin myötä sekä Kemiin että Rovaniemelle. Molempien teosten inspiraationa on toiminut luonto ja etenkin nykyihmisen suhde siihen.

Rovaniemen keskustassa maalattiin viisikerroksisen asuintalon päätyseinä. Maailmalla tunnetuksi tullut kuvataiteilija Andrea Wan maalasi vaikuttavan, surrealistisuutta henkivän muraaliteoksen osoitteeseen Valtakatu 30. Andrea Wan on eri kulttuureissa kasvanut kosmopoliitti, joka ammentaa taiteessaan kokemuksiaan ympäröivästä maailmasta. Wanin Rovaniemen teoksessa luonto yhdistyy ihmiseen. Teos muistuttaa katsojaa siitä, että nämä kaksi elementtiä ovat väistämättömällä tavalla yhtä.

Rovaniemen teoksen toteuttamisessa olivat mukana Rovaniemen kaupunki, Visit Finland, Taike, Tikkurila, Cramo ja dripit.fi.

Kemissä puolestaan maalattiin vanhan kuusikerroksisen koulurakennuksen päätyseinä. Palkittu helsinkiläiskuvittaja Eero Lampinen työsti uransa ensimmäisen muraalin osoitteeseen Meripuistonkatu 28. Raikkaasta teoksesta huokuu Eero Lampisen kuvituksille tyypillinen herkkyys, jossa on aavistus salaperäisyyttä ja kaihoisaa surumielisyyttä. Lampinen käsittelee teoksessa omalla tunnistettavalla tavallaan luonnon, nykyteknologian ja ihmisen suhdetta.

Kemin teoksen toteuttamisessa olivat mukana Kemin kaupunki, Visit Finland, Tikkurila, Taike, Cramo ja dripit.fi.

UPEA17-festivaali näkyy syyskuun aikana 13 suomalaiskaupungissa. Festivaalin järjestää Upeart-yhdistys. Festivaalin tavoitteena on tuottaa korkealaatuista, tarkasti kuratoitua taidetta kaupunkikuvaan. Festivaalin taiteilijat ovat kotimaisia ja kansainvälisiä huippunimiä.

Kuvia Andrea Wanin työn etenemisestä täältä.

Kuvia Eero Lampisen työn etenemisestä täältä.

Kuvia median käyttöön UPEA17-teosten etenemisestä täältä.

Lisätiedot:

Jaana Liiri