Waonen surrealistinen teos valmistui Kotkassa. Kuva: Linda Varoma.

Waone loihti Kotkaan surrealistisen seinämaalauksen

Kotkalaisen asuinkerrostalon päätyseinään on maalattu surrealistinen, fantasiamaailman lumoa henkivä muraali ukrainalaistaiteilija Waone Interesni Kazkin toimesta. Seinämaalaus sijaitsee osoitteessa Kymenlaaksonkatu 12. Kotkan kaupunki osallistui nyt toisena peräkkäisenä vuotena UPEA-taidefestivaaliin.

Itseoppinut pitkän linjan taiteilija maalasi uniikille tyylilleen uskollisen teoksen, jossa visuaalinen tarinankerronta pääsee oikeuksiinsa. Waonen todellisuuden ja mielikuvituksen rajoilla häilyvän teoksen syntyä on seurattu mielenkiinnolla Kotkan katukuvassa sen jokaisena maalauspäivänä. Kaupungin toinen UPEA18 muraali valmistui jo aiemmin viime viikolla, kun Helen Bur sai maalaustyönsä päätökseen osoitteessa Satamakatu 4.

Kotkan teoksen toteuttamisessa ovat mukana Kotkan kaupunki, Tikkurila, Pintaväri ja Asunto Oy Kotkan RM-talo.

UPEA18-taidefestivaalin aikana toteutetaan tänä vuonna 20 pysyvää julkista taideteosta 12 kaupunkiin ympäri maan. Suomen suurimman julkisen tilan taidetapahtuman taidesisältö on laajentunut entisestään kolmantena vuotenaan. Festivaalin teokset toteutetaan syyskuun aikana. Tapahtuman järjestää Upeart-taidekollektiivi.

Kuvia Waonen teoksesta täältä.
Kuvia Helen Burin teoksesta täältä.

Lisätietoa UPEA18-taidefestivaalista:

Nettisivu: http://www.upeart.com