Hammaslääkärikäynti yksityisellä kallistui potilaalle Jyväskylässä

Lehdistötiedote   •   Huhti 21, 2017 06:30 EEST

Potilaan maksama hinta yleisistä yksityisistä hammaslääkäritoimenpiteistä on kasvanut jopa 60 % Jyväskylässä vuodesta 2010. Syynä kallistumiseen ovat Kela-korvausten leikkaukset jopa puoleen viimeisen kuuden vuoden aikana.

Kela-korvausten leikkaukset vaikuttavat merkittävästi potilaan kukkaroon yksityisissä hammaslääkäripalveluissa, selviää startup-yritys Lääkärihinta.fi:n blogissa, jossa tarkasteltiin Kela-korvausten ja hammaslääkäripalvelujen hintakehitystä 2010-2016 Suomen suurissa kaupungeissa.

Vertailussa olivat yleisistä hammaslääkärin toimenpiteistä mukana hammastarkastus ja hampaan paikkaushoito. Hammastarkastus on usein hoidon ensimmäinen askel, joten tämän hintaa potilaat osaavat vertailla. Hampaan paikkauksen hintaa on puolestaan vaikeampi vertailla, koska toimenpiteen laajuutta on vaikea etukäteen tietää.

Kela-korvausten leikkaukset ovat tuntuvia potilaille

Potilaan maksama hinta, eli omavastuuosuus Kela-korvauksen jälkeen yksityisen hammaslääkärin suorittamasta hammastarkastuksesta, kasvoi 36 % Jyväskylässä kuudessa vuodessa. Samanaikaisesti Kela-korvaus laski neljänneksellä.

“Suurissa kaupungeissa hammastarkastus on kallistunut potilaalle yli kolmanneksella, mikä johtuu pääosin Kela-korvausten leikkauksista.”, Ahlers kertoo.

Hampaan paikkaus puolestaan maksoi potilaalle Jyväskylässä viime vuonna 60 % enemmän verrattuna vuoteen 2010 toimenpiteen Kela-korvauksen puolittuessa.

Hampaita paikataan yksityisellä aiempaa vähemmän

Jyväskylässä Kelan korvaamien hampaan paikkaustoimenpiteiden määrä on laskenut parissa vuodessa 8 % ja koko maassa noin kuudenneksella, mikä saattaa luoda paineita hintojen nostamiselle, pohtii Ahlers. Potilaiden on hoidon kallistuessa yhä tärkeämpää pitää hampaistaan huolta paitsi terveydellisistä myös taloudellisista syistä.

“Kustannustehokkaassa hammashoidossa on hoidon laatu avainasemassa eikä niinkään yhden yksittäisen toimenpiteen hinta. Tätäkin tärkeämpää on jokapäiväinen ennaltaehkäisevä omahoito.”, muistuttaa Ahlers.

Tietoa yrityksestä

eMedi Innovations Oy on 2015 perustettu terveydenhuoltoalan IT-startup. Yrityksen perustajina ovat kaksi lääketieteen kandidaattia ja kaksi ohjelmistokehittäjää.

Yritys julkaisi verkkopalvelun Lääkärihinta.fi joulukuussa 2015. Palvelu auttoi ensimmäisenä vuotenaan yli 200 000 ihmistä vertailemaan terveydenhuoltopalveluja, joita voi vertailla hinnan, saatavuuden ja asiakaslaadun perusteella.