Tiedote -

Palkanlaskennassa automaatio korvaa jo robotit – palkanlaskijan työ on pysyvästi muuttumassa

Robotit nähdään tällä hetkellä monen tietotyötä sisältävän toimialan tulevaisuutena. Myös palkanlaskennan osalta on puhuttu paljon siitä, miten robotiikka muuttaa palkanlaskijan työn. Palkanlaskennan kehittämisessä on kuitenkin katsottava jo paljon pidemmälle.

Robotti on sovellukselle yksi käyttäjä siinä missä ihminenkin, eikä sinällään lisää sovelluksen automatiikkaa – se tekee rutiinitehtäviä ohjelmoidusti tauotta, vuorotta ja ilman poissaoloja. Monet nyt robotin hoitamat tehtävät voidaan jatkossa tuoda osaksi järjestelmän toiminnallisuutta.

Visman ja Aditro Publicin yrityskaupan myötä torstaina 6.9. aloittanut Visma Public tuo vuoden 2019 loppupuolella julkishallinnon ja kunta-alan asiakkaille uudistetun palkkajärjestelmän, joka mahdollistaa palkanlaskennan prosessiohjauksen ja muuttaa palkanlaskijan toimenkuvaa tehostamalla palkkahallintoa.

"Uudistettu Personec F -palkkajärjestelmä tulee tekemään palkanlaskennalle saman kuin paperikoneiden automatisointi teki aikanaan paperitehtaiden työlle. Arvioidemme mukaan henkilötyövuosissa tämä tarkoittaa sitä, että jokaista viittä palkanlaskijaa kohden perustyötä tekemään tarvitaan jatkossa kolme asiantuntijaa", kertoo Visma Publicin toimitusjohtaja Mari Eklund.

Pelkoon ei Eklundin mukaan kuitenkaan ole syytä, sillä paperikoneetkaan eivät aikanaan poistaneet paperialan työtä. Tehdaslinjastossa tarvitaan edelleen ihmistä poikkeustilanteiden hoitoon ja hallintaan ja niin tullaan tarvitsemaan myös palkanlaskennassa.

"Mutta toki muutos on suuri. Itse asiassa niin suuri, että palkanlaskennan sijaan olisi syytä ryhtyä puhumaan pelkästä palkanmaksusta. Tulevaisuudessa palkkaa ei nimittäin enää erikseen lasketa, vaan hyväksyttävät työtunnit, poissaolot, lomat ja muut vapaat voidaan käsitellä ajasta ja paikasta riippumatta, jonka jälkeen järjestelmä huomioi ne ja laskee palkan maksuun – teoriassa vaikka joka päivä", Eklund jatkaa.

Isossa kuvassa muutos tarkoittaakin siirtymistä rutiinityöstä todellista ammattitaitoa vaativaan asiantuntijatyöhön. Se on toimialalla kuin toimialalla tervetullut kehityssuunta, jota on tapahtunut läpi historian.

Lisätietoja:
Mari Eklund, toimitusjohtaja, Visma Public Oy, +358 40 837 5982

Visma Public
Visma Public on talous-, palkka- ja henkilöstöhallinnon ohjelmistoasiantuntija. Ratkaisumme on mitoitettu kunta-, sote- ja koulutusorganisaatioiden sekä yksityissektorin taloushallinnon tarpeisiin. Tehtävämme on toimia asiakkaidemme tukena hallinnollisten töiden digitalisoinnissa, automatisoinnissa ja tehostamisessa. Osaamisemme pohjautuu pitkään yhteistyöhön asiakkaidemme kanssa. Taustallamme on ketterä pohjoismainen ohjelmistotalo Visma, joka työllistää Suomessa yli 1200 asiantuntijaa.

• Tietokoneet, tietotekniikka, ohjelmistot

• ohjelmistokehitys
  • julkishallinto
  • ohjelmisto
  • palkkahallinto
  • henkilöstöhallinto

Visma tehostaa yritysten toimintaa tarjoamalla ohjelmistoja, kaupankäyntiratkaisuja, vähittäiskaupan IT-ratkaisuja sekä IT-alan projekti- ja konsultointipalveluita. Visma sujuvoittaa ja digitalisoi liiketoimintaprosesseja sekä yksityisen että julkisen sektorin asiakkaille. 800 000 asiakasta Pohjois-Euroopassa käyttää Visman tuotteita ja palveluita. Visma-konsernissa on yli 8500 työntekijää, ja vuonna 2017 sen liikevaihto oli 9 146 miljoonaa Norjan kruunua (n. 964 milj. euroa).

Suomessa jo yli 1200 Visman asiantuntijaa auttaa asiakkaitaan pysymään askeleen edellä ohjelmistoratkaisujen ja IT-konsultoinnin avulla.

Kotisivu: visma.fi.

Sanna Burton

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäjohtaja Suomen Visma-yhtiöiden lehdistökontakti 050 322 5222