the Ski Locker

Coworking space utmanar hur vi jobbar, i Alperna

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2016 23:25 CEST

(Chamonix, Frankrike) – 08:45 på en måndagsmorgon anländer tre skidåkare till toppen av Aiguille du Midi, klättrar ner försiktigt på den smala bergskammen, spänner fast skidorna och åker 2800 vertikala meter nedför berget innan de börjar sitt kontorsjobb för dagen. Samtidigt skriver media om att "skibum drömmen" är död, i själva verket håller dessa tre personerna den högst vid liv.

När den dagliga pendlingen består av 40 cm pudersnö, är det inte många som vill byta tillbaka till det dagliga trafikkaos som finns i storstäder. Sedan started av the Ski Locker 2014 var grundarna Nicola Broom, Petter Wallberg och Patrik Spathon överens om att "utmana sitt sätt att arbeta" (Challenge the way you work). Detta motto skapar ett nytt sorts arbetsklimat och dessutom skapar det en helt ny typ av "skibum".

Chamonix har fått nya "skibums", som inte längre arbetar med skiduthyrning eller på hotel och restauranger. Istället arbetar de moderna "skibums" i ett pittoreskt kontor 100 meter från skidliften Aguille du Midi och dricker sitt morgonkaffe på påväg upp Mont Blanc massivets bergstoppar för en skidtur innan jobbet.

I Chamonix-dalen och på "the Ski Locker-kontoret" är nästan alla klädda i skidkläder efter sina morgonåk, det vanligaste sättet att starta dagen. Bakom en rad av skrivbord hörs ljudet av smattrande tangenter, människor som hjälper varandra med problem och som för det mesta, får mer arbete gjort i jämförelse med sina kollegor som sitter fast på kontoret i en storstad.

The Ski Locker är inte bara ett namn. Skidåkare kan faktiskt förvara sina skidor på kontoret, medlemmarna kan enkelt ta en åktur under eftermiddagen.

Om du är en traditionell företagare, kanske du tror att ett coworking space är till för frilansare. Inte enligt Petter Wallberg. "Stora företag flyttar till coworking spaces främst för en anledning, effektivitet. " säger Petter. "Flexibiliteten som fås genom att arbeta på distans är snart ett krav från millennials när de söker jobb."

Det verkar som att Petter Wallberg, som är en av grundarna till ChamSocial har en poäng - tiderna är påväg att förändras. Världen globaliseras i en rasande takt och teknologi utmanar vårt traditionella synsätt på arbete och vad en arbetsplats innebär, fler och fler väljer att byta sina höga hyror i storstäder för att skapa ett nytt liv nära bergen, på stranden eller en annan plats med bra wifi.

Petters medgrundare Nicola Broom håller med. Broom som driver ett startup i London vid namn UpMySport har redan flyttat de flesta av sina anställda till bergen i Chamonix. Nicola, som älskar att åka skidor tycker att det är viktigt för sina anställda att hitta en arbetsrutin som passar dem. UpMySports arbetsrutin är inte låst till en fysisk plats där man jobbar på vardagar mellan 9-5, därför var det naturligt för Nicola att starta Alpernas första coworking space.

Nu har det gått ett tag sedan the Ski Locker slog upp portarna och Nicola berättar om att the Ski Lockers ger UpMySports anställda en möjlighet att flyga in till Chamonix från hela världen, för att arbeta, åka skidor och utforska Chamonix dalen. Det har skapat kollaboration, frihet och community-känsla som bildar ett seriöst och produktivt alternativ för skidåkare och äventyrare att arbeta på distans.

Ett växande community

The Ski Locker är Alpernas första coworking space men det är långt ifrån ensamt i välden. I Nordamerika har fler fått upp ögonen för produktiviteten som skapas när livsstil, kreativitet och kollaboration kombineras. Under den gemensamma flaggan the "Mountain Coworking Alliance" hjälper dessa coworking spaces att växa och tipsa sina medlemmar om nya berg och nya äventyr.

Vad betyder detta för den moderna ski bummen?

Drömmen av skidåkning lever. Tack vare coworking spaces som the Ski Locker och the Mountain coworking alliance kan den moderna skibummen följa sin dröm av att kombinera skidåkning med ett karriärval som matchar de höga priserna i en skidort.

The Ski Locker är ett nytt coworking space och community i franska alperna, Chamonix.

Vi är en grupp entreprenörer, frilansare och digitala nomader som har skapat byggt ett liv i bergen som kombinerar sport och äventyr med en professionell karriär. Oavsett om du vill komma förbi och jobba en dag eller stanna på obestämt tid kan vi hjälpa dig med en bra arbetsplats, boende och många nya vänner på the Ski Locker.