TNS Distribution LTD

Jivo lanserar Jivo Leaf - Revolutionerande fodral till iPhone

Press Release   •   Feb 15, 2010 22:36 GMT

Stockholm 2010-02-16

Jivo Leaf designades för att skydda både din telefon och miljön, förpackningen är 100% återvinningsbar.

Jivo har arbetat med sina partners för att ta fram ett speciellt nedbrytande medel som injiceras i ett vanligt fodral, detta gör att fodralet blir helt nedbrutet inom 5 år från att det kommer i kontakt med de organismer som finnes i komposter. För ett normalt iPhonefodral tillverkat i silikon tar det upp till 50 år innan det helt bryts ner. JIVO Leaf har en obegränsad hållbarhet och kommer bara att börja brytas ner biologiskt när den komposterats.

Sådan här produkter tillverkas normalt i Asien, men JIVO har vänt en trend och har inte bara designat produkten i Irland - den tillverkas även på Irland.

"Vi bestämde oss för att skapa världens bästa iPhone fodral. Vår designuppdrag var att skapa ett fashionabelt fodral som skulle ge skydd i världsklass samt fördelen att det är helt biologiskt nedbrytbart och på så sätt skonar miljön" säger John McHugh, VD för Jivo Technology och fortsätter: "För att uppnå detta samlade vi ett team av irländska experter från polymer- och designindustrin och givetvis vår egen stora erfarenhet inom området. Vi ser Leaf som en vändpunkt i framtiden för irländsk tillverkning och design. Vi har sett att tendensen är att tillverkningsindustrin flyttar från Europa till Kina, men vi har med detta projektbevisat att vi kan tillverka konkurrenskraftigt i Irland."

JIVO har redan fått stort stöd från dess partners och alla större distributörer av iPhone-tillbehör och kommer att bli de hetaste iPhone tillbehör för 2010.

Paul Matthews, europeisk kanalchef för JIVO konstaterar: "Ett biologiskt nedbrytbart fodral till iPhone är en fantastisk prestation. Det faktum att det inte tillverkas i Kina utan här på Irland är otroligt! Vi försöker komma med idéer som fångar kundernas uppmärksamhet. Jag tror att vi har lyckats med JIVO Leaf. Leaf är helt annorlunda: det ser fantastiskt ut, förpackningen är helt återvinningsbar och efterfrågan finns där ute."

VISSTE DU
- Medan genomsnittet av alla silikonfodral till iPhone kan ta upp till fem decennier att brytas ner biologist börjar Leaf att brytas ned och konsumeras av miljön i ett till fem år. Tack vare ett speciellt medel som injiceras in i fodralet kommer mikrober att lockas till ytan av fodralet där de koloniserar och börja smälta och bryta ned plasten.
- Hur det fungerar: The Leaf har förbättrats genom tillsats av en kemikalie som heter Eco-Pure som är ett 100 procent organiskt material som blandas in i plasten vid tillverkningen.

Prissättning: Det miljövänliga "Leaf" kommer inte att kosta extra för konsumenten, skalet kommer att finnas tillgängligt i handeln till ungefär samma pris som andra iPhone-fodral. Det ska inte vara dyrare att vara miljövänligt och ta sitt ansvar!

REK Slutkundspris: 249 SEK

Notis till Journalister:
Jivo är ett irländskt hemelektronikföretag och ett systerbolag till TNS Distribution och Freight-Wise. Gruppen, som grundades 2000, har en sammanlagd omsättning på €50 miljoner och exporterar 92% av sin omsättning från Irland.

Huvudkontoret är baserat på Irland med lokala säljkontor i England, Sverige, Tyskland, Frankrike, Belgien, Spanien och ett utvecklingskontor i Kina.

Produkterna i Jivos portfölj inkluderar hörlurar, fodral för iPhone, iPod och Mac-tillbehör.