Kameran är här – vad händer nu?

Press release   •   Jul 02, 2019 12:34 CEST

VP EMEA Malou Toft, Milestone Systems

Efter många års intensiv debatt är kamerorna här för att stanna, men hur får vi ut rätt effekt från dem och på vilket sätt ska de användas i framtiden?

Sverige har med sin spetskompetens inom teknikindustri och en god teknisk infrastruktur en unik möjlighet att bygga ut världens modernaste kamerabevakning. Men vad ska den innehålla och ska den endast användas i brottsbekämpande syfte eller ingå större smart-citykoncept för att tex reglera trafik? Vilka är fallgroparna och möjligheterna? Vem har ansvaret på en sammanhållen nationell nivå?

Säkerhet är en prioritet i våra samhällen, och behovet av att hålla samhället säkert kommer att driva innovationen inom videoteknik och säkerhetslösningar framåt. Men videoteknik och videohanteringsprogramvara (VMS) har mycket mer att erbjuda när det gäller att skydda tillgångar och öka affärseffektiviteten, samt göra våra städer smartare.

Kamerabevakning er kraftfull teknologi. Och med stor kraft kommer det stora ansvaret, att parafrasera Astrid Lindgren. Milestone Systems är engagerad i ansvarsfull användning av teknik och har spelat en aktiv roll för att skapa the Copenhagen Letter, en teknikdeklaration som ursprungligen skapades av 150 personer från alla branscher och undertecknad av mer än 5000 personer från branschen.

Möt Malou Toft EMEA VP Milestone på Almedalsveckan och hör hur the Copenhagen Letter fokuserar på att säkerställa att tekniken används på ett balanserat sätt. Tillsammans med Kristoffer Tamsons, Trafiklandstingsråd Stockholm, Stefan Singman, ansvarig för polisregion Stockholms kamerabevakning och Martin Gren, Grundare av Axis deltar hon i debatten ”Oanade möjligheter med framtidens kameror” på Almedalsveckan, onsdag 3. Juli kl. 13.

About Milestone

Milestone Systems is a leading provider of open platform video management software; technology that helps the world see how to ensure safety, protect assets and increase business efficiency. Milestone enables an open platform community that drives collaboration and innovation in the development and use of network video technology, with reliable and scalable solutions that are proven in more than 150,000 sites worldwide. Founded in 1998, Milestone is a stand-alone company in the Canon Group. For more information visit: www.milestonesys.com. For more news and viewpoints visit our microsite: The Milestone Post. Click here for information on Trademarks.