Manto spreekt op EU conferentie over het belang van werkbehoud bij een chronische aandoening

Nieuws   •   mei 25, 2016 00:00 CEST

Op woensdagmiddag 25 mei organiseerde Fit for Work samen met de SER de conferentie “Langer actief door innovatie in zorg en beleid. Sterk voor werkbehoud bij een chronische aandoening”. Michele Manto, General Manager van AbbVie Nederland, nam deel aan een panelgesprek over de randvoorwaarden voor werk als behandeldoel. De conferentie is door het Ministerie van VWS aangemerkt als ‘Associated Event’ van het Nederlandse EU voorzitterschap.

Lees hier het artikel over de conferentie op Skipr (incl video verslag).

SER advies

Zoals de SER in maart 2016 in haar advies Chronisch Zieke Werknemer publiceerde, heeft 1 op de 3 Nederlanders een chronische aandoening en zal dit aantal de komende jaren verder stijgen. Een groot deel van hen is aan het werk en met veel van hen gaat het goed, maar de vraag is hoe zij aan het werk kunnen blijven. Werkbehoud bij een chronische aandoening is cruciaal voor mens, samenleving en onze economie: onze beroepsbevolking vormt immers de motor van ondernemingen en innovatie. Zo vroeg mogelijk inspelen op de situatie en samenwerking tussen de reguliere zorg en arbeid gerelateerde zorg is daarbij cruciaal.

Conferentie

Tijdens de conferentie kwamen beleidsmakers, politici, wetenschappers, zorgprofessionals en vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorganisaties bijeen om hierover met elkaar van gedachten te wisselen en op zoek te gaan naar concrete oplossingen.

Biofarmaceutisch bedrijf AbbVie ondersteunt Fit for Work en maakte de conferentie mede mogelijk. Het is de missie van het bedrijf om mensen te helpen fit te zijn voor werk en privéleven. Als partner van Fit For Work Nederland maakt AbbVie zich sterk voor werkbehoud bij mensen met een chronische aandoening.

Boekje met Fit for Work initiatieven

Tijdens de conferentie namen Staatssecretaris van Volksgezondheid Van Rijn en Inge Bernaerts, lid van het kabinet van de Europese Commissaris voor Werkgelegenheid en Sociale Zaken, een boekje in ontvangst met daarin een vijftal Fit for Work initiatieven, die AbbVie faciliteerde in aanloop naar de conferentie. Daarbij hebben patiënten, partners in de zorg, werkgevers en werknemers aanbevelingen voor beleidsmakers opgesteld.

Download het boekje hieronder.

PDF-document