‘Waardegedreven zorg realiseren we alleen als we er samen aan werken’

Nieuws   •   jun 19, 2018 10:58 CEST

“Als we echt willen zorgen voor meerwaarde in de zorg, moeten we allemaal van en met elkaar willen leren. Dat vraagt om flexibiliteit, de wil om samen te werken, én vertrouwen. Alleen dan kunnen we echt stappen maken binnen value based healthcare.” Lees hier het volledige artikel naar aanleiding van het interview met Sabine Koken, director market acces en strategic partnerships bij AbbVie.

VBHC is waardevol maar complex …
“De waarde in waardegedreven zorg zit aan de voor- én de achterkant. Hoe efficiënter we zorg organiseren, hoe betaalbaarder het wordt. En hoe beter we innovaties inzetten en evalueren, hoe beter de behandelresultaten worden. Tegelijkertijd moeten we wel blijven meten hoe patiënten zelf de zorg ervaren. Super efficiënte zorg met gemiddeld genomen goede klinische resultaten, leidt echt niet altijd tot de best mogelijke uitkomsten voor de patiënt. Het is belangrijk continu dat evenwicht te zoeken. Iedere patiënt is een individu, met een eigen ziekteproces, -beleving en privésituatie. Ruimte voor maatwerk moet er dus altijd blijven. Zodat we de zorg voor iederéén beter maken.”

… daarom delen we kennis
“De rol van AbbVie is simpel: die van kennispartner, verbinder en facilitator. We zijn een biofarmaceutisch bedrijf. In eerste instantie bedenken en maken we innovatieve geneesmiddelen. Deze middelen zijn pas echt effectief als de zorgketen er omheen klopt. We hebben veel expertise in de ziektegebieden waarin we werkzaam zijn. Samen met zorgprofessionals kijken we naar het totale plaatje. Met als vertrekpunt: de patient journey.”