“Wij Geven Niet Op totdat iedereen met Parkinson de best mogelijke versie van zijn leven leidt”

Nieuws   •   apr 10, 2018 09:47 CEST

‘Ik kende eigenlijk niemand die Parkinson had. Ja, natuurlijk wel prins Claus en acteur Michael J. Fox, maar verder wist ik eigenlijk heel weinig van de ziekte af.’ Dat veranderde op slag toen Natascha Roukema twee jaar geleden bij AbbVie verantwoordelijk werd voor patiëntencommunicatie over Parkinson. In de gesprekken met mensen over Parkinson kwam ze erachter dat niet zozeer de motorische ongemakken, maar juist de mentale klachten er flink inhakken.

Veranderende vaardigheden
‘In de omgang met mensen kan er veel veranderen door Parkinson’, zegt Roukema. Het bijzondere aan de ziekte is dat het in veel vormen voorkomt, waardoor bij een deel van de mensen vroeg of laat bepaalde vaardigheden veranderen. Men blijft bijvoorbeeld hangen in een emotie of kan zich juist niet uiten. Of het lukt niet meteen om een gesprek aan te knopen. Mensen worstelen met mentale haperingen en dat kan ze onzeker maken. Het psychologische proces dat men hierbij doormaakt grijpt me heel erg aan.’

“De realiteit is dat genezing op dit moment nog niet mogelijk is maar we blijven zoeken naar nieuwe medicijnen. In de tussentijd ondersteunen we mensen om de best mogelijke versie van hun leven te leven.” Natascha Roukema, patient relations & health communications manager, AbbVie

Lees de volledige pledge van Natascha op de website van Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. #WijGevenNietOp