AbbVie ontvangt goedkeuring voor de behandeling van hidradenitis suppurativa (HS)

Persbericht   •   aug 03, 2015 00:00 CEST

AbbVie heeft van de Europese Commissie (EC) goedkeuring gekregen voor een geneesmiddel ter behandeling van actieve, matige tot ernstige hidradenitis suppurativa (acne inversa) bij volwassen patiënten[i]. Tot nu toe was er geen behandeling geregistreerd voor deze chronische huidziekte, waaraan ongeveer één procent van de Nederlandse bevolking lijdt[ii]. “Patiënten met HS hebben vaak last van pijnlijke, terugkerende ontstekingen die leiden tot schaamtegevoelens en verminderende kwaliteit van leven," zegt prof. dr. Errol Prens, Erasmus MC. Deze registratie is een belangrijke stap voorwaarts bij de behandeling van HS."

Over HS
HS is een chronisch huidziekte die gepaard gaat met pijnlijke, terugkerende, onderhuidse ontstekingen in oksels, liezen, billen en andere huidplooien[iii]. HS belemmert het dagelijks functioneren (werk-, sport- en seksleven) van veel mensen in ernstige mate[iv]. Een exacte oorzaak is nog altijd onbekend maar recent onderzoek toont aan dat onder andere het ontstekingseiwit tumor necrose factor-α (TNF-α) een belangrijke rol speelt in het ontstaan van HS[v].

Onbekende ziekte, lange diagnose
Uit onderzoek blijkt dat de kennis van de ziekte HS bij zowel professionals in de zorg als bij patiënten verbeterd kan worden[vi]. Veel patiënten krijgen een verkeerde diagnoseii. Vaak duurt het lang, zo’n 6,5 jaar, voordat de daadwerkelijke diagnose HS wordt gesteldvi. Een snellere en betere diagnose is waardevol, omdat een langere ziekteduur gepaard kan gaan met toename van de ernst van HS[vii].

Geregistreerde geneesmiddelI

Het nu voor HS geregistreerde geneesmiddel van AbbVie, adalimumab (merknaam Humira), wordt al voorgeschreven ter behandeling van andere immunologische aandoeningen, zoals reumatoïde artritis, psoriasis en ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.

[i] Humira Summary of Product characteristics juli 2015.

[ii] Jemec G. N Engl J Med 2012;366:158-64.

[iii] Nederlandse richtlijn acneïnforme dermatosen 2013

[iv] Wolkenstein et al. J Am Acad Dermatol 2007;56:621-3.

[v] Van der Zee, et al. British Association of Dermatologists 2011;164,1292–1298.

[vi] Blok et al. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2015 Aug;29(8):1590-7.

[vii] Schrader et al. J Am Acad Dermatol 2014;71:460-7

AbbVie is een internationaal op onderzoek gericht biofarmaceutisch bedrijf. De missie van het bedrijf is om zijn expertise, toegewijde mensen en unieke innovatiekracht in te zetten om geavanceerde behandelingen te ontwikkelen en voor mensen toegankelijk te maken in vier primaire aandachtsgebieden: immunologie, oncologie, virologie en neurologie. In meer dan 75 landen zetten AbbVie medewerkers zich dagelijks in voor de ontwikkeling van zorgoplossingen voor mensen. Voor meer informatie over het bedrijf, zie www.abbvie.nl. Volg @abbvie op Twitter en onze carrière pagina’s Facebook of LinkedIn.

PDF-document