Rinvoq (upadacitinib) toegelaten tot basispakket voor de behandeling van volwassenen met matige tot ernstige reumatoïde artritis

Persbericht   •   mar 04, 2020 09:20 CET

• Met ingang van 1 maart is upadacitinib toegelaten tot het basispakket voor de behandeling van volwassenen met matige tot ernstige reumatoïde artritis die onvoldoende hebben gereageerd op een of meer disease-modifying antirheumatic drugs (DMARD's) of die niet kunnen verdragen.
  • Upadacitinib (eenmaal daags 15 mg in tabletvorm) is een selectieve en reversibele JAK-remmer en kan worden gebruikt als monotherapie of in combinatie met methotrexaat.1

In Nederland leven tweehonderdvijftigduizend mensen met reumatoïde artritis (RA).2 RA is een auto-immuunziekte waarbij ontstekingen ontstaan aan de gewrichten. De ziekte wordt onder meer gekenmerkt door pijn, stijfheid en zwellingen aan de gewrichten en vermoeidheid. De ziekte kan grote impact hebben op het dagelijks leven, zoals verminderd in staat zijn tot deelname aan een gezinsleven of uitval op werk. RA kan niet genezen worden, de behandeling is er op gericht de ontstekingen te remmen met als behandeldoel remissie.3

Referenties

1. SmPC RINVOQ® www.productinformatie.abbvie.nl
  2. www.volksgezondheidenzorg.info Standaard Diagnose-registratie van Reumatische ziekten (SDR)
  3. Smolen JS, et al. Rheum. Dis. 2016 Jan;75(1):3-15.

AbbVie is een internationaal op onderzoek gericht biofarmaceutisch bedrijf. De missie van het bedrijf is om zijn expertise, toegewijde mensen en unieke innovatiekracht in te zetten om geavanceerde behandelingen te ontwikkelen en voor mensen toegankelijk te maken in vier primaire aandachtsgebieden: immunologie, oncologie, virologie en neurologie. In meer dan 175 landen zetten AbbVie medewerkers zich dagelijks in voor de ontwikkeling van zorgoplossingen voor mensen. Voor meer informatie over het bedrijf, zie www.abbvie.nl. Volg @abbvie op Twitter en onze carrière pagina’s Facebook of LinkedIn.