Epson Nederland

Een revolutie in de detailhandel: de gepersonaliseerde afdrukervaring

Blogpost   •   aug 03, 2015 12:33 CEST

Er is een revolutie gaande in de detailhandel en deze wordt aangedreven door het vermogen van moderne digitale inkjetprinters om foto's, illustraties en ontwerpen af te drukken, niet alleen op papier maar op vele andere materialen. Er geldt vrijwel geen beperking met betrekking tot de materialen waarop we tegenwoordig kunnen afdrukken: metaal, textiel, wandbedekkingen, hout, kunststof en nog veel meer.

Het resultaat is dat we nu steeds meer aspecten van onze omgeving kunnen personaliseren en dit vindt navolging. Winkels, ontwerpers en online ondernemers houden zich in toenemende mate bezig met het verkennen van nieuwe creatieve ideeën en het ontwikkelen van nieuwe bedrijven op basis van de vervaardiging van een enorme verscheidenheid aan gepersonaliseerde producten met toegevoegde waarde.

Mijns inziens heeft de evolutie van printservices in de detailhandel plaatsgevonden in twee golven: de 'eerste golf' begon met foto's en canvasdoeken en op papier gebaseerde producten zoals fotoboeken, kalenders en kaarten. Nu zien we het begin van een spectaculaire 'tweede golf', waarbij we niet alleen onze eigen foto's of illustraties willen bestellen of printen, maar ook veel creatiever willen zijn met onze afbeeldingen. Behalve de vertrouwde promotieartikelen zoals mokken, telefoonhoezen en tabletomslagen, etc. kunnen we nu allerlei typen gepersonaliseerde kleding aanschaffen, zoals t-shirts, teenslippers, petten en tassen.

Nu vormen interieurdecoraties de nieuwe grens, die wordt geopend door de capaciteiten van digitaal inkjetprinten. Gordijnen, luxaflex, wanddecoraties, stofferingen, kussens, poefen, keramiektegels, tafels, stoelen, thuisentertainmentsystemen en eigenlijk alle kunststof-, MDF- of metalen oppervlakten bieden mogelijkheden voor individuele ontwerpen.

Deze capaciteit biedt enorme mogelijkheden. Maar wat hebben deze innovatieve bedrijven nodig? Zij willen snel inspelen op de behoeften van hun klanten en hebben oplossingen voor producties van kleine oplagen nodig die betaalbaar, gebruiksvriendelijk, flexibel en betrouwbaar zijn.

YRStore is slechts één van de voorbeelden van hoe een retailer een simpele aankoop in een 'fun event' kan veranderen. Dit bedrijf opent pop-up centra in toonaangevende winkels in het Verenigd Koninkrijk, waarbij klanten de kans krijgen om hun eigen unieke t-shirts op maat te maken en te printen, terwijl zij wachten. Deze korte video laat zien hoe dat in zijn werk gaat: https://www.youtube.com/watch?v=-dkTT5H7aXU.

Wij staan aan het begin van deze tweede golf en het zal interessant worden om te zien hoe retailers gebruik zullen gaan maken van dit ongelofelijke potentieel.

Kom hier meer te weten over onze gepersonaliseerde printoplossingen.

Dit blog is geschreven door Duncan Ferguson, Director Pro-Graphics bij Epson.