Epson Nederland

Hoe aanbiedingen de merkentrouw beïnvloeden

Blogpost   •   jan 11, 2016 13:40 CET

In mijn tweede blog waarin de bevindingen van ons onderzoek naar de stand van zaken binnen de Europese retailsector ('State of European Retailing') worden besproken, ga ik kijken naar de gevolgen van promoties in de retail en stel ik de vraag 'hoe goed werken winkelaanbiedingen en promoties nou eigenlijk?'

Het goede nieuws voor retailers is dat promoties, volgens ons onderzoek naar de Europese retailsector, ongelofelijk populair zijn bij klanten. Zij helpen de merkentrouw vergroten en bevorderen het winkelbezoek.

Bovendien zullen verkoopprikkels op maat waarschijnlijk nog jarenlang een positief effect hebben, ondanks de groei van online winkelen. Zij zijn zeer populair. Maar liefst 81 procent van de ondervraagden zegt dat algemene aanbiedingen en incentives voor merken zeer tot tamelijk belangrijk zijn. Een geringer percentage (72 procent) zegt hetzelfde over gepersonaliseerde aanbiedingen en incentives.

In sommige landen ligt de consumentenondersteuning nog een stuk hoger. In Italië (90 procent) en Frankrijk (89 procent), zeggen klanten dat algemene aanbieden tamelijk tot zeer belangrijk zijn. In Italië en Spanje (beide 89 procent) is sprake van een even grote voorkeur voor gepersonaliseerde aanbiedingen en incentives.

De meningen tussen consumenten van verschillende nationaliteiten lopen uiteen

In totaal zegt 58 procent van de consumenten dat een gepersonaliseerde winkelervaring belangrijk voor hen is, hoewel het verschil van meningen tussen de landen groot is: slechts 37 procent in het Verenigd Koninkrijk, tegen 80 procent in Spanje.

Maar belangrijk is dat 65 procent in totaal denkt dat personalisatie in de komende jaren belangrijker zal worden. Bijna hetzelfde percentage (64 procent) zegt dat personalisatie en gerichte aanbiedingen waarschijnlijk de merkentrouw zullen bevorderen.

Hetzelfde percentage (64 procent) is blij dat merken hun koopgewoontes vastleggen en hun communicatie en aanbiedingen hier op aanpassen. Duitse consumenten zijn hier het minst voorstander van (50 procent). Consumenten in Spanje en Italië zijn het meest enthousiast (respectievelijk 73 procent en 71 procent).

In totaal zou echter een iets grotere groep (67 procent) de voorkeur geven aan gepersonaliseerde aanbiedingen die zijn gebaseerd op wat zij de retailer vertellen in plaats van op koopgewoontes gebaseerd op het verleden.

Waar consumenten kortingsbonnen verwachten

De meeste consumenten (65 procent) denken dat het zeer tot tamelijk belangrijk is dat zij geprinte kortingsbonnen ontvangen bij het betalen voor hun boodschappen in supermarkten. Kortingsbonnen blijken echter ook belangrijk te zijn voor andere typen winkels. 61 procent zegt namelijk hetzelfde over winkels in de winkelstraten, 60 procent over gadget-/witgoedwinkels, 53 procent voor restaurants of koffiezaken en 54 proces voor winkels waar luxegoederen worden verkocht. Elektronische kortingsbonnen zijn net zo belangrijk of iets minder belangrijk, afhankelijk van het type winkel.

De gevolgen voor het winkelbezoek zijn evident: 18 procent van de consumenten zegt dat een aanbieding, kortingsbon of incentive hen altijd aanmoedigt een winkel te bezoeken, terwijl bij nog eens 39 procent dit soort aanbiedingen tot regelmatige winkelbezoeken leidt. De invloed is het minst in Duitsland, waar slechts 13 procent zegt dat een kortingsbon hen altijd overhaalt een winkel binnen te gaan en 34 procent zegt dat dit vaak het geval is.

Welke aanbieding is de beste?

Dit alles leidt tot de vraag: wat is het beste soort aanbieding of de beste incentive?

In supermarkten lijkt het er niet te toe doen of dit regelmatige lage kortingen, incidentele hogere of seizoensgebonden aanbiedingen of doorlopende acties met klantenkaart/-zegels of kortingsbonnen zijn. Van allemaal zal waarschijnlijk of zeker gebruik worden gemaakt. De cijfers zijn respectievelijk 74 procent, 71 procent en 73 procent.

Consumenten in winkels in winkelstraten zullen echter eerder geneigd zijn gebruik te maken van 'infrequente/seizoensgebonden aanbiedingen met hogere kortingspercentages' (60 procent). Dit komt wellicht doordat consumenten deze winkels minder vaak bezoeken dan supermarkten. Bij koffiezaken en broodjeswinkels die deze incentives aanbieden zal waarschijnlijk minimaal vijf op elke tien kortingsbonnen (53 procent) worden ingewisseld.

Wat het type winkel ook is, de positieve invloed op het klantenverkeer toont aan dat promoties een tactiek vormen waarin retailers zouden moeten investeren.

Volgende week: Consumentengedrag in het meerkanaals tijdperk

Klik hier om meer te weten te komen over Epson's oplossingen voor de retail.

Dit artikel is geschreven door Adrian Clark, Executive Director Vertical Markets, Epson