Epson Nederland

Talenten vinden en vasthouden

Blogpost   •   aug 10, 2015 12:57 CEST

Managers die nieuwe medewerkers aan het werven zijn zullen dit gevoel maar al te goed kennen: u hebt een vacature in uw team en drie kandidaten die perfect lijken voor de functie. Hoe bepaalt u in hemelsnaam wie u moet kiezen?

Dit klinkt heel moeilijk, maar toch zijn er enkele simpele manieren om deze taak uit te voeren vanaf het begin van het wervingsproces tot aan de uiteindelijke keuze van uw nieuwe medewerker. Maar het werk is daarmee nog niet gedaan. Het is ook aan u en het bedrijf om ervoor te zorgen dat uw werknemers enthousiast blijven over hun werk en het bedrijf. Laten we dit eens stap voor stap bekijken.

De juiste kandidaat kiezen

U kunt sollicitatiegesprekken voeren met 100 personen en nog steeds niemand vinden die aan alle vereisten voldoen, maar als u de juiste persoon tegenkomt, weet u instinctief dat dit de juiste keuze is. Twee van de meest belangrijke aspecten van een kandidaat zijn persoonlijkheid en een positieve instelling, en tijdens de sollicitatieprocedure kunnen kandidaten deze eigenschappen laten zien.

Persoonlijkheid speelt een belangrijke rol. Ja, bij het werven van een kandidaat gaat het hoofdzakelijk om zijn of haar vaardigheden en op competenties gebaseerde interviewtechnieken zullen heel veel onthullen over de vaardigheden van een kandidaat als het juiste type vragen wordt gesteld. Maar u neemt een nieuw lid van een team aan en het is daarbij van cruciaal belang dat dit iemand is die in het team past en die de al aanwezige teamband versterkt. Een positieve instelling gaat hand in hand met een goede persoonlijkheid, omdat positief blijven een cruciaal onderdeel van het zakendoen vormt. Als u iemand kiest die enthousiasme kan opwekken of die minimaal in het enthousiasme kan delen, beschikt u over een winnende combinatie.

Uw team motiveren

Wanneer u eenmaal een sterk team hebt samengesteld, wilt u dit natuurlijk bij elkaar houden. Dit gebeurt door uw mensen gemotiveerd te houden. Van het allergrootste belang is dat uw mensen ook na de eerste werkweken enthousiast blijven over het werk dat zij doen. Als u steevast het enthousiasme van uw team blijft voeden en een plek creëert waar mensen graag willen werken, bent u al een heel eind op de goede weg. Laat uw team zien hoe hun werk wordt gebruikt, hoe het de bedrijfsvoering beïnvloedt, vier prestaties en communiceer het belang hiervan voor het bedrijf.

Als u laat zien welke invloed uw team op de bedrijfsvoering heeft, dan is dat al een beloning op zich, want niemand voelt zich graag ondergewaardeerd. En hoewel salarissen en bonussen inderdaad belangrijke financiële motivaties zijn voor aanhoudend sterke prestaties in de werkomgeving, is het gevoel de beschikbare beloningen waard te zijn van cruciaal belang voor werknemers in een moderne omgeving. Hoe kunnen mensen gemotiveerd blijven als zij niet weten hoe het werk dat zij doen hun bedrijf helpt?

Erkenningsprogramma's voor werknemers vormen eveneens een innovatieve manier om werknemers te belonen, met name als de nominaties plaatsvinden door collega's, zoals bij Epson het geval is. Bij het Epson Champions-personeelserkenningsprogramma wordt de beproefde regel gehanteerd dat een nominatie als krachtige presteerder meer betekent als deze afkomstig is van collega's. Het programma loopt inmiddels twee jaar en het is goed om te zien hoeveel waardering onze werknemers hebben voor hun collega's.

Bij Epson houden we tevens in de gaten hoe onze werknemers hun vaardigheden ontwikkelen tijdens hun dienstverband bij ons. Wij bekijken onze werknemers als 'prospects', als de toekomst van ons bedrijf, en vanaf de allereerste fasen van hun loopbaan bij Epson proberen wij hun ontwikkeling te ondersteunen en de leiders van morgen te identificeren.

Exceed your Vision

Bedrijven worden vanaf de top geleid en dit gedeelte is hoofdzakelijk bedoeld voor lezers in senior managementfuncties. Het is een vaak geciteerde uitspraak, die echter maar al te waar is: "Als u uw managers moet managen, doet u iets verkeerd."

Als u deel uitmaakt van de top van een bedrijf en verantwoordelijk bent voor het succes en de strategische visie hiervan, zou u de coach van het team moeten zijn. U zou uw senior managers een cultuur van inspiratie en succes moeten bieden om het beste in hen naar boven te halen, waardoor zij gemotiveerd raken een vergelijkbaar proces te hanteren bij de omgang met hun managers. Uw visie wordt vervolgens doorgegeven aan hun afdelingen totdat elk niveau van de organisatie hiermee is doordrenkt.

Maar onthoud dat een positieve bedrijfscultuur alleen zijn weg door een bedrijf kan vinden als deze op correcte wijze wordt toegepast en dat dit alleen vanaf de top kan gebeuren. Als u aan het hoofd van een bedrijf of een team van mensen staat, kan een goede cultuur alleen van u komen. Alleen u kunt uw visie presenteren en uw werknemers motiveren om deze te overtreffen.

Dit blog is geschreven door Michelle Taylor, Epson's Director of Human Resources.